fbpx

Válságkezelés vállalkozásoknál II. Hogyan működjünk válsághelyzetben: Első a biztonság

2020.04.02.

A koronavírus-válság alapjaiban alakítja át a hétköznapjainkat. Különösen igaz ez a március 27-én kihirdetett kijárási korlátozás bejelentése óta. Vállalkozókra és cégvezetőkre kettős terhet ró a helyzet: egyrészt magánszemélyként és családjukon keresztül személyesen veszélyezteti őket a vírus, ugyanakkor felelnek saját munkavállalóikért és a vállalatért magáért.

Korábbi cikkünkben bemutattuk, mit tehet egy vállalkozás pénzügyi területen ilyen helyzetben. A lehetőségek tárháza viszont ennél szélesebb: érdemes átgondolni és átalakítani a szervezet napi működését, hogy vírusállóan működjön szervezetünk.

Védjük az embereket


A kéthetes kijárási korlátozás alapjaiban befolyásolja a működést, viszont ezen túl is a vállalkozók és vállalatvezetők különösen felelősségteljes helyzetbe kerültek: döntéseik közvetlen kihatással vannak nem csak a saját dolgozóik, de adott esetben vásárlóik és üzleti partnereik egészségére is.


Az emberi egészség és az élet védelme húsbavágó kérdéseket vet föl a szervezetet működésével kapcsolatban: egyáltalán lehetséges a további működés, vagy a korlátozások és a járvány lehetetlenné teszi ezt? Hogyha továbbra is lehetséges a működés, szükséges-e, hogy minden munkavállaló továbbra is a megszokott körülmények között végezze a munkáját? Több vállalkozás már most váltott ügyeletet, vagy távmunkát alkalmaz. Engedik-e a vállalat folyamatai, hogy a munkavállalók legalább egy része távolról dolgozzon?


Hogyha elengedhetetlen a helyben történő munka, milyen óvintézkedéseket lehet tenni a dolgozók és vásárlók védelmében? Egyes bevásárlóközpontok például plexiüvegekkel védik az eladókat, míg a vásárlókat a padlóra ragasztott jelekkel figyelmeztetik, hogy ne torlódjanak fel, így csökkentve a fertőzés terjedését.

Eszközök és lehetőségek távmunka esetére


Sok cég munkavállalói rugalmasabban tudnak dolgozni, így lehetséges, hogy az emberek közötti találkozások, és talán a közös térben való munkavégzés is lecsökkenjen. Szerencsére rengeteg technológiai megoldás áll rendelkezésre, hogy ezeket – amennyire lehet – helyettesítsék a vállalkozások.


A személyes találkozások helyét ideiglenesen át tudja venni a telefonálás, vagy jobb esetben a videokonferenciás megoldások használata, mint amilyen a Zoom vagy a Google Hangouts Meet (mindkettő ingyenes verzióban elérhető). Akár az ügyfél-találkozók, akár a csapat-megbeszélések tehát helyettesíthetőek ezekkel az eszközökkel.


A távmunka ezzel együtt erősebb szervezettséget is szükségeltet. Ha a hagyományos módszerek akadoznak, érdemes bevezetni új, online projekt-menedzsment eszközöket, mint a Trello, Clockify vagy a Toggle. Ezen felül közös munkához több felhő-alapú szolgáltatás áll rendelkezésre, mint a Google Drive, a Microsoft OneDrive és a Dropbox – természetesen ehhez fontos az is, hogy a vállalkozás felmérje ezeknek az eszközöknek az információbiztonsági kockázatát.

napi működés távmunka

Ne tetézzük a bizonytalanságot hallgatással


Válsághelyzetben felértékelődik a kommunikáció, mind a cég üzletfelei, mind saját munkavállalói felé. Sokan aggódunk szeretteinkért, ilyenkor a munkával kapcsolatos bizonytalanságok még több zavart szülhetnek. Cégtulajdonosként és cégvezetőként a legtöbb amit tehetünk, hogy gyorsan, őszintén és lehetőség szerint megnyugtatóan kommunikálunk munkavállalóinkkal. A helyzet folyamatosan változik, így akár rendszeres kérdezz-felelek alkalmak, akár egyirányú kommunikáció segíthet megnyugtatni a kedélyeket.


Ahogy előző cikkünkben jeleztük, ugyanilyen fontos, hogy üzleti partnereink tudják, mire számíthatnak – és hogy a vállalkozó is értse, mivel számoljon üzletfelei részéről. A bizalom megcsappant, a gazdasági szereplők várakozásai amióta létezik ilyen jellegű felmérés, még soha nem voltak ilyen borúlátóak. Ha változtatni nem is lehet ezen a környezeten, a tájékoztatás segít abban, hogy partnereink fel tudjanak készülni az esetlegesen alacsonyabb megrendelésekre vagy hosszabb várakozási időkre.

Válságstáb és információszerzés


Semmilyen szél nem kedvez annak a hajósnak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart. Mi következik ebből? Irányt kell szabni a vállalatnak, és folyamatosan figyelni, hogyan változik a szél, s aszerint állítani a kormánylapáton és vitorlákon. Sok gazdasági és kormányzati szereplő látja úgy, hogy még csak a válság elejét tapossuk és kérdéses, hogy milyen lesz a világ a következő pár hónapban [válság szótár: V, U és L alakú válság]. A jó válság-terv elkészítéséhez pedig a friss információ elengedhetetlen.


Jelen helyzetben a következő szempontokat és témákat javasolja válságintézkedések és információszerzés terén a McKinsey tanácsadócég [avagy írjuk, h ezt a listát javasoljuk és * McK javaslatai alapján]:

  • Munkaerővédelem: új munkafeltételek és gyakorlatok (pl. új higiéniai sztenderdek) kialakítása; rendszeres kommunikáció a munkavállalókkal és szükség esetén egészségügyi szervekkel; távmunka és váltott munka bevezetése.
  • Szállítók és logisztika stabilizációja: kapcsolatfelvétel a szállítókkal; raktározás, készlet-menedzsment és logisztika felülvizsgálata; vásárlói előrejelzések készítése.
  • Ügyfél-kapcsolatok: ügyfélvédelmi (higiéniai) intézkedések bevezetése; kommunikáció az ügyfelekkel.
  • Pénzügyi szcenárió-elemzések készítése: Erről korábbi cikkünkben írtunk részletesebben.
  • Válságstáb működtetése: információszerzés szállító-vevő oldalról, kormányzati intézkedések és hírek figyelése.

Kapacitás szabadul fel? Ki kell használni!


Ha a korlátozások azzal járnak, hogy lehetetlenné válik a szokásos ügymenet bármilyen szintű folytatása, előre kell menekülni. A fent már említett lehetőségek mellett, mint amilyen távmunkára való átállás és az ehhez szükséges feltételek (laptopok vásárlása, stb.) további fejlesztésekre is lehetőséget ad a válság. Ezekre példa kiskereskedelemben az érintésmentes fizetés hangsúlyosabb használata, az online értékesítés fokozottabb alkalmazása, vagy akár az ügyfelek és vásárlók online ügyintézésének bevezetése. Ugyanilyen tanulsága lehet a járvány-üzemmódnak, hogy mik azok az üzleti folyamatok, amik eddig túlságosan pazarlóak voltak és valójában kevesebb erőforrással is működtethetőek.

Összefoglalva…


Összefoglalva, a járvány okozta zavar és kijárási korlátozás hirtelen jöttek és mindenki életében nagy változást okoztak. Vállalkozók és cégvezetők számára nem egyszerű a felállás, de több dolgot is tehetnek, hogy úrrá legyenek a helyzeten, sőt, akár előnyükre fordítsák azt:

  • Meg kell védeni az embereket, munkavállalókat és vevőket egyaránt
  • Át kell gondolni és adott esetben újra kell szervezni a folyamatokat, a cég működni tudjon az új helyzetben, például több távmunkát alkalmazva
  • Kommunikálni kell a dolgozókkal és ügyfelekkel
  • Informálódni kell a legújabb változásokról
  • Ha pedig szabad kapacitás mutatkozik a szervezetben, ki kell használni fejlesztésre

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

További a koronavírus okozta válsághelyzettel kapcsolatos információt az alábbi linken talál.

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 30 756 62 20

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.

hu_HU
en_GB hu_HU