fbpx

Válságkezelés vállalkozásoknál I.

Pénzügyi menedzsment válságidőben: A készpénz az úr

2020.04.02.

Gazdasági és kormányzati szereplők közül sokan nyilatkoznak borúlátóan a koronavírus gazdasági kimeneteleiről. Vállalkozók és cégvezetők ebben a helyzetben fel kell készüljenek a bizonytalan jövőre. Egy korábbi cikkünkben bemutattuk miket tehet egy vállalkozás, hogy megőrizze likviditását. Mostani cikkünkben mélyebbre ásunk: mit jelent pontosan a likviditás és hogyan lehet megvizsgálni, miért fontos, hogy egy vállalkozás elég készpénzzel rendelkezzen – és hogyan változik ez válsághelyzetben.

Likviditás – üzemanyag a gépezetbe


Több, a koronavírus hatásait vizsgáló cikk kulcskérdésként említi a likviditás megőrzését a vállalkozások számára – és ugyanezt célozzák a kormányzati gazdaságélénkítő intézkedések is.


Miért fontos a likviditás? A likviditás mutatja meg, hogy a vállalkozás rövidtávon fizetőképes-e, rendelkezik-e elég “üzemanyaggal”. Gyakorlatban: ki tudja-e fizetni munkavállalóit, számláit. Ezeket a közeljövőben várható kifizetéseket szokásos ügymenet szerint egy vállalkozás egyrészt készpénzzel, másrészt a cég eladásaiból ugyanez alatt az időszak alatt befolyó bevétellel fedezi.


A mai helyzet viszont eltér a szokásos ügymenettől. Sok cég vevői visszamondják a megrendeléseket, így ezek a vállalkozások kevesebb bevételre számíthatnak. Tetézi a helyzetet, hogy megnőtt annak a kockázata, hogy a már eladott árukért és szolgáltatásokért járó kifizetéseket a cég vevői késve rendezik, vagy nem tudják kifizetni. Különösen nehéz azoknak a kisvállalkozásoknak és kisebb középvállalatoknak, akik szerződéseikből és tartalékaikból kifolyólag kiszolgáltatottabb helyzetben vannak.

Válságban a (kész)pénz az úr


Ebben a világban a cég jövedelmei bizonytalanabb ütemben folynak be, számítani lehet késésekre és rosszabb esetben arra, hogy a kifizetés elmarad. A vállalkozás ugyanúgy lassuló vagy ideiglenesen akadozó eladásokkal nézhet szembe a jövőben.


Látható tehát, hogy a vevőkövetelések és a készletek lassan, vagy nem is válnak pénzzé. Mindeközben viszont a beszerzések és a termelés lassabban áll le, a munkavállalók fizetését pedig bevételtől függetlenül fedezni kell.


Ilyen helyzetben a készpénz sokkal értékesebbé válik egy vállalkozásban. Nem látható, hogy meddig fog tartani a most kialakult helyzet és mikor térnek vissza a megrendelések eredeti szintjükre, így csak annyi biztos, ami már a vállalat bankszámláján látszik.

válságkezelés pénzügy

Fagyos idők járnak – meddig ér a takarónk?


Mint ahogy első válságkezelő cikkünkben is leírtuk, fontos, hogy pontos képet kapjunk az előttünk álló hónapokról. Egy 30 ezer magyar céget vizsgáló kutatás szerint a vállalkozások negyedének csak arra van elég tartaléka, hogy a következő egy hónap béreit és járulékait kifizesse – nem beszélve az egyéb felmerülő költségekről. Kulcskérdés tehát, hogy mennyi tartaléka van egy cégnek.


1. Mekkora a takaró, mivel gazdálkodunk?


Az első és legfontosabb lépés: megérteni, hogy mennyi könnyen felhasználható forrással rendelkezünk, azaz mennyi forgóeszközünk van. Mennyi pénz van a cégben, akár bankszámlán, akár készpénzben? Ez az első biztos pont. Utána következik a már eladott, de még ki nem fizetett tételek vizsgálata. Mikorra várható, hogy ezeket kifizessék vevőink? Biztos-e a kifizetés? Ha kérdéses a helyzet, vegyük fel a kapcsolatot a cég vevőivel, hogy tudjuk, mire számíthatunk.


A jövőbeli bevételek még ennél is bizonytalanabbá váltak, nehéz tervezni velük. Az esetleges bevételkiesés következményeit viszont fontos megérteni. Mi történik, ha a cég eladásai felére csökkennek? És ha a negyedére? Mi történik, ha a következő három hónapban nem vásárolnak a cég vevői?


Van-e a készpénzen és bevételeken kívül más, külső finanszírozás, amit a cég fel tud használni? Rendelkezik a cég hitelkerettel? Ha igen, akkor érdemes-e most kihasználnia?


2. Kilóg-e a lábunk a takaró alól?


A másik fontos lépés a költségek és más, kifizetésre váró tételek áttekintése. Milyen kötelezettségei vannak a cégnek, amiket mindenképp ki kell fizetnie? Mikor esedékesek ezek? A jellemzően változtathatatlan költségek közé tartoznak a fizetések, illetve más költségek, például fix bérleti díjak.


Bár általánosságban a bérek utáni járulékokon és kölcsönök után fizetett kamatokon egy vállalkozás nem tud változtatni, érdemes megvizsgálni a kormányzat által bevezetett gazdasági intézkedéseket. Egyes iparágak szereplői ugyanis járulékfizetési kedvezményt kaptak, míg az MNB által javasolt hitelmoratórium levegőhöz tudja juttatni azokat a cégeket, akik hitellel finanszírozták tevékenységüket.


Ezt követően felül kell vizsgálni, hogy milyen költéseket lehet átütemezni vagy teljesen elhalasztani. Ez ugyanúgy vonatkozik az általános működésre, mint a vállalkozás hosszabb távú terveire. Általánosan: ha visszaesés várható az eladásokban, az alacsonyabb termelést, és így kevesebb megrendelést feltételez. Hasonlóan érdemes végiggondolni, hogy a nem közvetlenül működéshez kapcsolódó költségek indoloktak-e? Hosszabb távon gondolkodva pedig: egy tavaszra tervezett felújítást vagy beszerzést érdemes-e továbbra is napirenden tartani, vagy eltolható ennek a dátuma. Fontos látni, hogy akárhogy is dönt a cégvezető, annak hatása van az üzleti partnereire, ezért fontos, hogy a cég szállítóival folyamatos legyen a kommunikáció, és ők is tudjanak tervezni az esetleges változásokkal. Nem szabad, hogy megrendüljön a bizalom a partnerek közt, hiszen a válság egyszer véget ér, az üzleti kapcsolatok viszont a vállalkozással maradnak és csak a kölcsönös bizalomra alapulhatnak.


3. Milyen külső segítségre számíthat a vállalkozás?


A fenti két pont lefedi, hogy mik azok az első pénzügyi lépések, amiket egy cég saját erejéből végre tud hajtani. Szerencsére ezeken túl további, külső lehetőségei is vannak a vállalkozásoknak.


A költségek kezelésénél már említettük a friss, kormányzati intézkedéseket. Forrás oldalon ugyanígy meg kell vizsgálni, hogy melyek azok a finanszírozási lehetőségek, amik a válság ellenére sem zárultak el: a faktoring például továbbra is elérhető.


Összefoglalva…


Összefoglalva a helyzet vészjósló, de nem reménytelen. A fent leírt módszerekkel élve a cégek javítani tudják pénzügyi helyzetüket:

1.    Mérjük föl erőforrásainkat

2.    Vizsgáljuk meg a kiadásainkat

3.    Forduljunk külső segítséghez


Fontos, hogy a vállalkozók és vállalatvezetők szem előtt tartsák, hogy elég készpénz és likviditás van-e a cégben. Egy cégvezetőnek azonban nem csak erről kell gondoskodnia: sorozatunk következő részében leírjuk, hogy milyen módon lehet vírusállóvá változtatni a cég működését.


Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

További a koronavírus okozta válsághelyzettel kapcsolatos információt az alábbi linken talál.

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 30 756 62 20

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.

hu_HU
en_GB hu_HU