Mi az a faktoring? – Megoldás likviditási kihívásokra

A magyar kis- és középvállalati (KKV) szektor egyik legnagyobb kihívása a likviditás fenntartása. A likviditási gondokban a legfájdalmasabb az, hogy a vállalkozás alapvetően jól működik, de a keményen elvégzett munkáért lassan fizetnek az ügyfelek. Ezzel együtt viszont a vállalkozás továbbra is gyorsan kell, hogy fizesse a számláit. Különösen igaz ez azokra a vállalkozásokra, akik nagyobb méretű, és így nagyobb tárgyalási erővel rendelkező cégeknek szállítanak be, mint például a hiper- és szupermarketek. Ezekre a problémákra nyújt megoldást a faktoring, és különösen az okos faktoring.

Likviditási gondok nehezítik a magyar KKV-k életét

Ezek nem csak mende-mondák. A csődbe menő KKV-k több, mint fele a likviditási problémákat nevezi meg a csőd fő kiváltó okaként.

Ez két részből tevődik össze. Az első esetben a gond abból adódik, hogy a vevő nagyon hosszú határidőre fizet. Ez gyakran amiatt fordul elő, mert a vevő nagy tárgyalási erővel bír. Ez pedig abban nyilvánul meg, hogy adott esetben csak 90 vagy 120 napos határidőre teljesíti a kifizetésre váró számláit.


A hosszú fizetési határidő

Vegyünk például egy tejüzemet. A cégnek szerződése van egy hipermarket lánccal, hogy tejet szállítson a lánc 100 boltjába. Ezt meg is teszi, szabályosan, határidőre leszállítja a tejet a megbeszélt mennyiségben és minőségben. Viszont annak ellenére, hogy minden szerződésben vállalt feladatát tökéletesen teljesítette, a hipermarket lánc mégis 60 napra fizet. A tejüzem tehetetlen, a hipermarket lánc a legnagyobb felvásárlója, így nélküle nem tud boldogulni. A 60 napos határidő viszont nehezíti a tejüzem számlafizetéseit.


A másik gond a késésekből adódik. A Bisnode 2018-as kutatása szerint a számlák közel harmadát késve fizetik Magyarországon. Így átlagosan 27 nap helyett majdnem másfél hónapig kell várnia egy vállalkozónak a kifizetésre. Hangsúlyozzuk: itt átlagról van szó, hiszen egyes iparágakban ez még ennél is hosszabb lehet, és átlagosan akár két hónapig is várhat a cég, míg kifizetik. És ezek még csak átlagok…

Jelenlegi finanszírozási megoldások

“Mi lehet erre a megoldás?” – teszi fel magának a kérdést a vállalkozó és a vállalatvezető. A beszállítói szerződést újratárgyalni lehetetlen küldetés, a fizetéseket, közüzemi számlákat és a saját beszállítókat viszont időben ki kell fizetni.

Az első dolog ami felmerül több vállalkozásnál: a hitel.

A hitelfelvétel egy lehetséges megoldás, viszont van vele néhány gond. Először is kisebb és újabb vállalkozások kevés eséllyel folyamodnak hitelért. Ha meg is kapják, akkor is szigorú feltételek és borsos, átláthatatlan költségek mellett.

A hitel másik hátránya, hogy gyakran biztosítékok szükségesek a folyósításhoz.

Ezen felül a folyamat maga hosszú időt vesz igénybe. A likviditás viszont égető probléma, minden nap számít.

Alternatíva a hitelezésre: a faktoring

A helyzet nehéz – de nem megoldhatatlan! Van megoldás, ami kiutat jelent a likviditási bajok okozta szorongatott helyzetből. Ez pedig a faktoring.

„A hitel egy eléggé rossz dolog – de legalább értem. A faktoring viszont egy rossz dolog, amit még csak nem is értek…”

A faktoring folyamata

De mit is jelent az, hogy faktoring? A faktoring bizonyos szempontból hasonló a hitelhez, hiszen egy pénzintézet (a “faktor” vagy “faktorház”) folyósít pénzt egy vállalkozás felé. Ennél azonban sokkal többről van szó.

Szemléltessük egy példával: A beszállító (az előző példában említett tejüzem) leszerződött a hipermarket lánccal, hogy tejet szállítson. Minden rendben is megy, leszállítja az árut, és utána vár, hogy kifizessék – hatvan teljes napig…

szállító és vevő kapcsolat

Nem ideális helyzet, ezért jön képbe a faktor és a faktorálás. A tejüzem dönthet úgy, hogy “eladja” a számláját (pontosabban a számla által megtestesített követelést) egy faktorháznak. Így hatvan nap várakozás helyett egyből megkapja az áruért a jogos fizetést.

faktoring folyamat

A kifizetés a gyakorlatban valójában két részletben történik: az első részlet a számla kb. 80-90%-ra rúg. Ez az a rész, amit a szállító egyből megkap. A fennmaradó rész az úgynevezett maradványérték. Ezt a vállalat akkor kapja meg, mikor a vevő kifizette a tartozását. Visszatérve a példánkhoz, a tejüzem először megkapja a számlaérték 85%-át, majd 60 nap múltán, mikor a hipermarket lánc kifizette a tartozását, a faktorház elutalja a maradványértéket a tejüzemnek.

Miért éri ez meg a faktoring cégnek?

Fókuszban a kockázatvállalás

Egyből föl is merül a kérdés, hogy ha valaki csak nagyon drágán, vagy nem is tudna hitelt felvenni, hogy faktorálhat mégis?

A hangsúly a kockázatvállaláson van. Míg a hitel esetében a hitelező a – példánkban – szereplő tejüzem kockázatát vállalja, addig a faktoringnál más a helyzet. Miután a számlát a vevő fogja kiegyenlíteni, így a faktorhát valójában a vevő visszafizetési kockázatát viseli, nem a szállítóét. A példánkon keresztül így tehát a bank kitettsége egy kis kockázatú nagyvállalat felé van, és így a tejüzem visszafizetési kockázata másodlagos.

Ki fut a vevő után, ha az késik?

Felmerül a kérdés, hogy kié a felelősség, hogy a számla ki legyen fizetve? A beszállító itt megnyugodhat, hiszen a számla behajtása elsősorban a faktorház felelőssége. Tehát ha a fenti példákban említett hipermarket lánc mégsem hatvan nap után fizet, hanem mondjuk késik tizenöt napot, akkor sincs a tejüzemnek további teendője, ezt a faktorház teszi meg helyette.

Mi történik, ha a vevő egyáltalán nem fizet?

Abban a ritka esetben, ha a vevő mégsem fizet, például azért, mert csődbe megy, két dolog történhet, a faktorházzal való szerződéstől függően.

A faktoring egyik típusa az úgynevezett vissztehermentes faktoring. Ennél a fajtánál miután megtörtént a vállalkozás faktorálta a számláját, a teljes kockázat átszáll a faktorházra. Magyarán ha a vevő nem fizet, az a faktoring cég vesztesége, és a beszállító védve van.

A faktoring másik típusa az úgynevezett visszterhes faktoring. Itt, az előző példával ellentétben, ha a vevő nem fizet, akkor a faktorház visszamehet a szállítóhoz, hogy az “vásárolja vissza” a behajthatatlan számláit. Így tehát a kockázat adott esetben visszaszállhat a szállítóra.

A szerződést kiegészítheti hitelbiztosítás, ami csökkenti mind a szállító, mind a faktorház kockázatát.

Költségek

A faktoring költsége sok tényezőn múlik, elsősorban a számlafizetés határidején, illetve az ügylet kockázati szintjén. Ez utóbbit befolyásolja, hogy kér-e például hitelbiztosítása az ügyfél. Amennyiben igen, annak megvan a maga költsége.


Általánosságban elmondható, hogy a KKV szegmens számára elérhető faktoring szolgáltatás teljes költsége egy harmincnapos számlára vetítve 1,0-1,5% körül várható. Nagyobb ügyfeleknek természetesen ennél olcsóbb is lehet, kockázatosabb és hosszabb ügyletekre pedig ennél drágább.


A pontos költség persze, amint írtuk ügyletfüggő. És bár a hagyományos faktoring árazása néha bonyolultnak tűnhet, mindez az okos faktoring esetében sokkal egyértelműbb és átláthatóbb. Erről írunk következő cikkünkben.

A faktoring előnyei

A faktoringnak tehát több szempontból hasznos lehet kis- és középvállalatoknak. Ezek közül a legfontosabbak a következők:

  • Gyors kifizetés. A szállító hamar a pénzéhez juthat. Nincsenek többé 60-90-120 napos határidők.
  • Kisebb követelésállomány, kevesebb gond. Kevesebb lesz a kinnlévő számla, így kevesebb az adminisztráció és nem kell üldözni az ügyfeleket.
  • Több idő és pénz a vállalkozásra. A vállalat vezetője így nem azzal tölti az idejét, hogy ügyfeleket üldöz, hanem ehelyett a vállalattal tud foglalkozni. Ugyanígy a hamarabb befolyt pénzt új termékekre, projektekre lehet fordítani.
  • Kisebb és újabb cégeknek is. A faktoring könnyebben elérhető mint egy hitel. Ráadásul mindez a hitelnél megszokott biztosítékok nélkül.


Kinek érdemes faktorálnia?

A faktoring több cégnek is hasznos lehet, de az alábbi esetekben ez különösen sok előnyt jelenthet:

  • Lassan fizető, de megbízható vevők esetében. Sok kis- és középvállalat küzd azzal, hogy, bár nagy és megbízható cégnek szállítanak, az lassan fizet.
  • Fiatal cégeknek. A faktoring megoldást nyújthat, ha még csak egy-két éve indult a cég és azzal küzd, hogy beálljon az egyensúly a vevők és szállítók közt. A számlák faktorálásával enyhül a szállítók kifizetése felé való nyomás.
  • Növekvő vállalatoknak. A vállalatnak lennének új vevői, de nincs kapacitása, mert lassan fizetik ki a jelenlegi ügyfelei? A faktorálással hamarabb ki lesz fizetve a vállalat, így rendelkezésre áll a tőke a növekedéshez.

Összefoglaló

Így nincs több várakozás és nem kell többet futni a vevő után, aki esetleg késik a fizetéssel: ez innentől a faktor gondja. Persze ingyen semmi sincs, a faktor ezért kamatot számol föl. Viszont cserébe ő az, aki fut a vevő után, ő az, aki viseli a késői fizetés kockázatát, ő vitázik a vevővel. A vállalkozás pedig – például a tejüzem – foglalkozhat az igazán fontos dolgokkal: hogy hogyan érdemes bővíteni az üzemet, hogy a tej mellett milyen más árut érdemes gyártani, és azzal az ezer kérdéssel, amivel egy vállalkozónak, egy cégvezetőnek foglalkoznia kell.

Következő cikkünkben leírjuk, hogy mi a különbség a hagyományos faktoring és az okos faktoring közt. Addig is PénTech szakértőink várják az esetleges kérdéseket az info@pentech.hu címen.