OTP Faktoring és a többiek: Faktoring piaci áttekintés

A magyar faktoring piac óriási növekedésen ment keresztül az elmúlt években. Átlagosan 25%-al nőtt évente a bruttó faktorált forgalom 2014 és 2018 között Magyarországon. Ez a gyorsan növekvő piac pedig a négy legjelentősebb piaci szereplő, az OTP Faktoring valamint az MKB, CIB és Unicredit kezében koncentrálódik. Az okos faktoring megoldás ezt a dinamikusan növekvő, de erősen koncentrált piacot tervezi felforgatni új, digitális és kényelmesebb szolgáltatásával.



Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy milyen szegmensek nőttek a leginkább az elmúlt években, kik a legaktívabb szereplők és milyen hatással lehet az okos faktoring erre a piacra. Arról, hogy mi is a faktoring és kiknek segíthet korábbi cikkünkben olvashat.

Egyre több kis- és középvállalat használ faktoringot

Amint azt a bevezetőben is említettük, a magyar faktoring piac jelentős növekedésen ment keresztül az utóbbi években. 2018-ra a faktorált forgalom elérte a 2.220 milliárd forintot, ami 20%-os növekedést jelent 2017-hez képest. A folyamatosan magas növekedés több hírportál figyelmét is felkeltette. De vizsgáljuk meg, hogy mi is rejlik pontosan a nagy számok mögött. 

Nem csak a volumen emelkedett, az aktív faktoring ügyfelek száma is 57%-al nőtt 2017 és 2018 között. Ezzel több mint háromezer vállalkozás vett igénybe faktoring szolgáltatást 2018-ban. Ez azt jelenti, hogy 2009 óta (eddig visszamenőleg érhetőek el a Faktoringszövetség adatai) nem volt ennyi faktoringot aktívan igénybe vevő ügyfél Magyarországon.

Ha az ügyfélméretet vizsgáljuk meg, láthatjuk, hogy a mikro szegmens, valamint a kis-középvállalati szegmens is harmadával nőtt 2017 és 2018 között. Míg 2016-ban a Magnet Faktor volt a legdominánsabb szereplő ezekben a szegmensekben, 2018-ra a piacot amúgy is uraló OTP Faktoring vette át a vezetést.

Bruttó Faktorált Forgalom (ft mrd.)

faktoring piaci növekedés

Forrás: Faktoringszövetség

Iparágak tekintetében, a kereskedelmi szegmensen kívül, minden ágazat által faktorált forgalom nőtt 2017 és 2018 között. A legjelentősebb növekedés magasan az építőiparban történt. Itt egy év alatt megnégyszereződött a faktorált forgalom. Valószínűsíthető, hogy ez a növekedés erős összefüggésben áll a magyar építőipar szárnyalásával. Második helyen az ipari ágazat zárt 41%-os növekedéssel, a dobogó harmadik fokára pedig a mezőgazdásági cégek futottak be. Nem véletlen, hogy erre a három ágazatra külön odafigyelnek a magyar faktoring szereplők és igyekeznek ágazat specifikus megoldásokat kínálni. 

Folytatódik a növekedés

Ez a jelentős növekedés nem csupán egyszeri ugrás a számokban, 2013 óta gyakorlatilag folyamatosan növekszik a piac. Úgy tűnik, hogy ez a növekedés 2019-ben is tovább folytatódik, az első negyedévben a forgalom 27%-al nőtt, míg az aktív ügyfélszám további 60%-al növekedett 2018 első negyedévéhez képest. Ezen felül pedig nincsen olyan makró gazdasági jelző, mely szerint a növekedésnek meg kellene állnia. A kamatok továbbra is alacsonyak és egyelőre úgy tűnik azok is maradnak, a gazdaság bővül a fizetési határidők pedig továbbra is meglehetősen hosszúak.

Dominál a banki faktoring

Kijelenthető tehát, hogy a faktoring piac szinte minden szegletében növekedés látható. Ez az erősen növekvő piac pedig néhány nagy szereplő kezében koncentrálódik.

A négy legnagyobb szolgáltató mind banki hátterű és összesen a piac 81 százalékát fedik le. Ebből is a legjelentősebb az OTP Faktoring, amelyik önmagában a piac több mint felét lefedi. Ha pedig az első 10 piaci szereplőt vizsgáljuk, a részesedési arányuk már a 99%-ot is eléri, és ezek közül is csupán két szereplő nem banki hátterű. Így nem marad nagy volumen, amin a több mint 20 további, kisebb faktoring cég osztozhatna.

Magyar Faktoring piaci megoszlás 2017
OTP Faktoring a piacvezető

*A megváltozott adatszolgáltatás miatt csak 2016-os adatok érhetőek el

Forrás: Faktoringszövetség

Letarolta a piacot az OTP Faktoring

Szereplőkre lebontott, részletes piaci adatok a Faktoringszövetség oldalán csak 2017-ig elérhetőek. Ekkor is az OTP Faktoring volt a legjelentősebb szereplő, közel 50%-os piaci részesedéssel. Érdekes, hogy ezt a piaci előnyt az OTP Faktoring mindössze 3 év leforgása alatt építette fel, hiszen 2013-ban a részesedésük csupán 2.4% volt és ezzel a kisebb piaci szereplőkhöz tartoztak. Ekkor még a piacon viszonylag egyenlő arányban osztozkodtak a cégek. Hat faktorháznak volt 10% körüli piaci részesedése (CIB, Díjbeszedő, Erste, MKB, Raiffeisen, Unicredit) és ezek a szereplők is mindössze 78%-át uralták a piacnak. Arányaiban tehát nagyobb részt tartottak kezükben a kisebb piaci szereplők.

Az erős koncentráció és OTP dominancia kialakulása 2014-ben kezdődött. Az OTP Faktoring mindössze egy év alatt közel 16%-ra növelte piaci részesedését, gyakorlatilag az összes többi szereplő kárára. Az ezt követő években is ez a tendencia folytatódott, mígnem 2016-ra beállt a már ismertetett, kvázi monopol/oligopol rendszer, ami azóta is változatlan.

OTP Faktoring növekedése a piachoz képest (Bruttó Faktorált Forgalom, ft mrd.)

OTP Faktoring növekedése

Forrás: Faktoringszövetség

Összességében tehát egy nagy, gyorsan növekvő és erősen koncentrált piacról beszélünk, ahol az OTP Faktoring agresszív növekedésén kívül nem sok minden történt az elmúlt években. Kényelmes helyzetben vannak tehát a nagy faktor cégek. Így pedig nem véletlen, hogy az innováció, új termékek és új csatornák bevezetése nem elsősorban ezektől a szereplőktől indult az eltelt időszakban.

Okos faktoring: Innováció és nyitás a legkisebbek felé

Bár, mint bemutattuk, jelentősen nőtt a faktorált forgalom és soha ennyi ügyfél még nem faktorált Magyarországon, a faktoring piac továbbra is rengeteg lehetőséget rejt. A PénTech által készített ügyfél interjúk alapján kijelenthető, hogy a magyar vállalkozók egy jelentős része nem ismeri, hogy mi az a faktoring, vagy nem tudja pontosan, hogy miben tud nekik segíteni ez a pénzügyi szolgáltatás.

Azok, akik pedig tisztában vannak, hogy mire használhatnák a faktoringot, gyakran tartózkodnak a folyamat megkezdésétől. Sokakat elriaszt a szerződéskötés komplexitása. Az ügyfelek gyakran gyakran nem tudják, hogy költség, futamidő és kötelezettségek szintjén mire számíthatnak. Ezen kívül, sok vállalkozás nem tudja igénybe venni a klasszikus faktoring szolgáltatást, mert vagy túl alacsony számlaértékkel rendelkeznek, vagy nem akarnak/tudnak hosszú távú faktoring keretre szerződni. Az OTP Faktoring tekintetében például az egy ügyfélre jutó átlagos faktorált forgalom közel 1,3 milliárd forintot tett ki 2017-ben. Ebből is valószínűsíthető, hogy nem a kis és közepes ügyfelek jelentik a fő célcsoportot a piacvezető faktorház számára. A legtöbb banki faktoring szereplőnél hasonló számok mutatkoznak az éves statisztikákban. Mindezt annak ellenére, hogy a kis- és középvállalati szegmens már több éve kiemelt stratégiai jelentőségű szegmensnek minősül ezeknél a cégeknél.

Új termék, új szegmens

Az okos faktoring ezzel szemben megnyitja a kisebb, illetve ritkábban faktorálni kívánó ügyfelek számára is a lehetőséget, hogy számláikat finanszírozzák. Így a piac egy új szegmenssel bővülhet és további jelentős növekedésen mehet keresztül. Az okos faktoring a klasszikus faktoringgal szemben kifejezetten ezt a szegmenst célozza meg. Magas fokú automatizmusok és a teljesen online folyamat miatt sokkal hatékonyabban

OTP Faktoring innováció

tud működni, mint versenytársai. Míg egy hagyományos piaci szereplőnek már nem gazdaságos egy kisebb számla (pl. < 1.000.000 HUF) bevizsgálása és faktorálása, addig ez a PénTech rendszerein keresztül lehetséges. Az okos faktoring rendszeréről részletesebben egy korábbi cikkünkben írtunk.

Izgalmas időszak előtt áll tehát a faktoring piac. Hosszú csend után egy erősen innovatív termék jelenik meg a piacon, amelyik sok tekintetben kihatással lehet a jelenlegi struktúrákra, tovább növelheti a forgalmat és az ügyfélállományt, valamint erősen javíthat az ügyfélélményen.

Következő cikkünkben bemutatjuk, hogy milyen együttműködésbe kezdtünk egy szintén korábban MKB FinTechLabos startuppal, a Cégjelzővel. Addig is PénTech szakértőink várják az esetleges kérdéseket az info@pentech.hu címen.