Válság szótár I.

Számviteli szakkifejezések egyszerűen

2020.04.02.

A járvány árnyékában sok szakmai cikk részletezi a vírus vállalkozásokra vonatkozó hatását. Ezek a cikkek több számviteli szakkifejezést használnak, amik megfelelő háttér nélkül nehezen érthetőek. Ezért összegyűjtöttük ezek közül a legfontosabb, vállalati fizetőképességhez és likviditáshoz kapcsolódó fogalmakat, hogy egy helyen, közérthetően megtalálhatóak legyenek.

Tartalomjegyzék


1. Pénzeszközök

2. Forgóeszközök

3. Rövid lejáratú kötelezettségek

4. Szállitói kötelezettségek

5. Működőtőke

6. Likviditás

Pénzeszközök


A számvitelben a készpénzt és bankszámlán található pénzt összefoglaló néven pénzeszközöknek nevezzük. Pontosabban fogalmazva, ide tartozik minden, tartósan le nem kötött pénz (készpénz, számlapénz, csekk vagy bankbetét). A pénzeszközök mennyisége azért fontos, mert ez határozza meg a vállalat fizetőképességét. Ha egy vállalkozásnak kevés könnyen mozgósítható pénze van (azaz kevés a pénzeszköze), akkor nem fogja tudni kifizetni a dolgozóit és beszállítóit, azaz nem lesz fizetőképes.

Forgóeszközök


Forgóeszközök csoportja magában foglalja a fent leírt pénzeszközöket, de ennél szélesebb: minden olyan, a cég tulajdonában lévő dolog (a számvitel nyelvén: „eszköz”) bele tartozik, amit a vállalat egy éven belül elad vagy felhasznál. Az alábbi kategóriákba sorolhatjuk őket:

  • Készletek: ide tartozik minden, amit a vállalkozás felhasznál a termeléshez, vagy már megtermelt: ilyenek a (nyers)anyagok, befejezetlen termékek, késztermékek.
  • Követelések: ebbe a kategóriába a jövőben várható, cégnek járó kifizetések tartoznak, mint amilyenek a vevőkövetelések. Azoknál a vállalkozásoknál, ahol a vásárlók nem azonnal fizetnek, a cég számlát állít ki, és amíg a vevő nem fizet, addig a vállalkozás könyvelésében követelésként vannak számon tartva a ki nem fizetett számlák.
  • Értékpapírok: ha a cég sok készpénzzel rendelkezik, dönthet úgy, hogy ezeknek egy részét befekteti akár kötvényekbe (például állampapírt vásárol), akár részvényekbe. Ezek, és az ezekhez hasonló befektetések szerepelnek az értékpapírok közt.
  • Pénzeszközök: ahogy fent kifejtettük, ide tartozik a készpénz, számlapénz, csekk, és a bankbetét
Válság szótár

Rövid lejáratú kötelezettség


Kötelezettségeknek hívjuk összefoglaló néven azokat a tartozásokat, amiket a vállalkozás valamikor a jövőben kell kifizessen. A rövid lejáratú kötelezettségek ezen belül azok a kötelezettségek, amiket a cégnek egy éven belül ki kell fizetnie, mint például a beszállítói tartozások vagy a következő egy éven belül visszafizetendő hitel. Ezek nagyban befolyásolják a vállalat likviditását: ha a vállalkozásnak kevés rövidtávú kötelezettsége van akkor kisebb összeget kell a következő évben kifizetnie, ezért több szabadon felhasználható pénze marad.

Szállítói kötelezettség


Szállítói kötelezettségnek nevezzük a beszállítóknak még ki nem fizetett tartozásokat. Ha a szállítóknak rövid határidővel fizet a vállalkozás, akkor kevesebb szállítói kötelezettség halmozódik fel egy adott pillanatban – viszont a folyamatos kifizetések miatt kevesebb lesz a bankszámlán vagy készpénzben tartott vagyona. Hosszú fizetési határidő esetén ez pont fordítva van: több lesz a szállítói követelés, viszont a vállalkozásnak több elérhető (kész)pénze is marad.

Működőtőke


A működőtőke a vállalat likviditását, azaz rövidtávú pénzügyi helyzetét méri. Kiszámítása egyszerű: a már fent leírt forgóeszközökből (mivel gazdálkodik a cég rövidtávon) kivonjuk a rövid lejáratú kötelezettségeket (miket kell kifizetnie a cégnek rövidtávon). Ha egy vállalatnak nagy a működőtőkéje, az azt jelenti, hogy ki tudja fizetni rövidtávon várható kötelezettségeit – vagy adott esetben be tud fektetni saját növekedésébe (nyersanyagokat tud venni, több munkavállalót tud fizetni, ha szükséges). Viszont kevés működő tőke esetén a vállalkozás nem képes a növekedésre, sőt, ha a rövid lejáratú kötelezettségei nőnek, vagy, mint ahogy a járvány hatásaként látjuk, csökken a pénze, a vállalkozás csődbe is mehet.

Likviditás


A likviditás mutatja meg, hogy egy vállalkozás milyen lehetőségekkel rendelkezik rövidtávú kötelezettségeinek teljesítésére. A vállalkozásoknak elég könnyen mozgósítható, azaz „likvid” eszközt (például készpénzt, bankszámlán elérhető pénzt) kell tartaniuk, hogy ki tudják fizetni a rövidtávú kötelezettségeiket, azaz, hogy ne veszítsék el a fizetőképességüket. A likviditást a forgóeszközök vagy pénzeszközök és a rövid lejáratú kötelezettségek aránya határozza meg.

Összefoglaló


A válsághoz kapcsolódó korábbi cikkeinkben kiemeltük, milyen fontos, hogy a gyorsan változó helyzetben folyamatosan friss információhoz jussunk. A fenti szószedet segít az eligazodásban. Az információ első lépéseként pedig két cikkben gyűjtöttük össze az eddigi legfontosabb gazdaságélénkítő intézkedéseket, amiket a kormányzat, illetve az MNB és az Európai Unió foganatosított.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

További a koronavírus okozta válsághelyzettel kapcsolatos információt az alábbi linken talál.

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.

Válság szótár I.

Számviteli szakkifejezések egyszerűen

2020.04.02.

A járvány árnyékában sok szakmai cikk részletezi a vírus vállalkozásokra vonatkozó hatását. Ezek a cikkek több számviteli szakkifejezést használnak, amik megfelelő háttér nélkül nehezen érthetőek. Ezért összegyűjtöttük ezek közül a legfontosabb, vállalati fizetőképességhez és likviditáshoz kapcsolódó fogalmakat, hogy egy helyen, közérthetően megtalálhatóak legyenek.

Tartalomjegyzék


1. Pénzeszközök

2. Forgóeszközök

3. Rövid lejáratú kötelezettségek

4. Szállitói kötelezettségek

5. Működőtőke

6. Likviditás

Pénzeszközök


A számvitelben a készpénzt és bankszámlán található pénzt összefoglaló néven pénzeszközöknek nevezzük. Pontosabban fogalmazva, ide tartozik minden, tartósan le nem kötött pénz (készpénz, számlapénz, csekk vagy bankbetét). A pénzeszközök mennyisége azért fontos, mert ez határozza meg a vállalat fizetőképességét. Ha egy vállalkozásnak kevés könnyen mozgósítható pénze van (azaz kevés a pénzeszköze), akkor nem fogja tudni kifizetni a dolgozóit és beszállítóit, azaz nem lesz fizetőképes.

Forgóeszközök


Forgóeszközök csoportja magában foglalja a fent leírt pénzeszközöket, de ennél szélesebb: minden olyan, a cég tulajdonában lévő dolog (a számvitel nyelvén: „eszköz”) bele tartozik, amit a vállalat egy éven belül elad vagy felhasznál. Az alábbi kategóriákba sorolhatjuk őket:

  • Készletek: ide tartozik minden, amit a vállalkozás felhasznál a termeléshez, vagy már megtermelt: ilyenek a (nyers)anyagok, befejezetlen termékek, késztermékek.
  • Követelések: ebbe a kategóriába a jövőben várható, cégnek járó kifizetések tartoznak, mint amilyenek a vevőkövetelések. Azoknál a vállalkozásoknál, ahol a vásárlók nem azonnal fizetnek, a cég számlát állít ki, és amíg a vevő nem fizet, addig a vállalkozás könyvelésében követelésként vannak számon tartva a ki nem fizetett számlák.
  • Értékpapírok: ha a cég sok készpénzzel rendelkezik, dönthet úgy, hogy ezeknek egy részét befekteti akár kötvényekbe (például állampapírt vásárol), akár részvényekbe. Ezek, és az ezekhez hasonló befektetések szerepelnek az értékpapírok közt.
  • Pénzeszközök: ahogy fent kifejtettük, ide tartozik a készpénz, számlapénz, csekk, és a bankbetét
Válság szótár

Rövid lejáratú kötelezettség


Kötelezettségeknek hívjuk összefoglaló néven azokat a tartozásokat, amiket a vállalkozás valamikor a jövőben kell kifizessen. A rövid lejáratú kötelezettségek ezen belül azok a kötelezettségek, amiket a cégnek egy éven belül ki kell fizetnie, mint például a beszállítói tartozások vagy a következő egy éven belül visszafizetendő hitel. Ezek nagyban befolyásolják a vállalat likviditását: ha a vállalkozásnak kevés rövidtávú kötelezettsége van akkor kisebb összeget kell a következő évben kifizetnie, ezért több szabadon felhasználható pénze marad.

Szállítói kötelezettség


Szállítói kötelezettségnek nevezzük a beszállítóknak még ki nem fizetett tartozásokat. Ha a szállítóknak rövid határidővel fizet a vállalkozás, akkor kevesebb szállítói kötelezettség halmozódik fel egy adott pillanatban – viszont a folyamatos kifizetések miatt kevesebb lesz a bankszámlán vagy készpénzben tartott vagyona. Hosszú fizetési határidő esetén ez pont fordítva van: több lesz a szállítói követelés, viszont a vállalkozásnak több elérhető (kész)pénze is marad.

Működőtőke


A működőtőke a vállalat likviditását, azaz rövidtávú pénzügyi helyzetét méri. Kiszámítása egyszerű: a már fent leírt forgóeszközökből (mivel gazdálkodik a cég rövidtávon) kivonjuk a rövid lejáratú kötelezettségeket (miket kell kifizetnie a cégnek rövidtávon). Ha egy vállalatnak nagy a működőtőkéje, az azt jelenti, hogy ki tudja fizetni rövidtávon várható kötelezettségeit – vagy adott esetben be tud fektetni saját növekedésébe (nyersanyagokat tud venni, több munkavállalót tud fizetni, ha szükséges). Viszont kevés működő tőke esetén a vállalkozás nem képes a növekedésre, sőt, ha a rövid lejáratú kötelezettségei nőnek, vagy, mint ahogy a járvány hatásaként látjuk, csökken a pénze, a vállalkozás csődbe is mehet.

Likviditás


A likviditás mutatja meg, hogy egy vállalkozás milyen lehetőségekkel rendelkezik rövidtávú kötelezettségeinek teljesítésére. A vállalkozásoknak elég könnyen mozgósítható, azaz „likvid” eszközt (például készpénzt, bankszámlán elérhető pénzt) kell tartaniuk, hogy ki tudják fizetni a rövidtávú kötelezettségeiket, azaz, hogy ne veszítsék el a fizetőképességüket. A likviditást a forgóeszközök vagy pénzeszközök és a rövid lejáratú kötelezettségek aránya határozza meg.

Összefoglaló


A válsághoz kapcsolódó korábbi cikkeinkben kiemeltük, milyen fontos, hogy a gyorsan változó helyzetben folyamatosan friss információhoz jussunk. A fenti szószedet segít az eligazodásban. Az információ első lépéseként pedig két cikkben gyűjtöttük össze az eddigi legfontosabb gazdaságélénkítő intézkedéseket, amiket a kormányzat, illetve az MNB és az Európai Unió foganatosított.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

További a koronavírus okozta válsághelyzettel kapcsolatos információt az alábbi linken talál.

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.