Okos faktoring és faktorálás: Gyakran Ismételt Kérdések

Áttekintés a leggyakrabban feltett okos faktoring és faktorálás kérdésekről. Amennyiben nem találja meg kérdésére a választ, írjon nekünk az info@pentech.hu email címre.


1) Mi a PénTech? Milyen szolgáltatás nyújt?

A PénTech úgynevezett függő ügynökként (a Hpt. hatálya alatt) jár el – ezt az jelenti, hogy egy adott pénzügyi partner, esetünkben egy piacvezető független faktorház, a BÁV Faktor Zrt. megbízásából tevékenykedik, egy digitális, hazánkban egyedülálló megoldással gyorssá, egyszerűvé és átláthatóvá teszi a faktorálás folyamatát. A Felügyeleti hatóságunk a Magyar Nemzeti Bank, ők ellenőrzik működésünket, és náluk vagyunk nyilvántartásba véve. A PénTech elnyerte a 2019-es FintechShow-n a legígéretesebb magyar pénzügyi technológiával foglalkozó startup díjat.

2) Mi a faktoring? Mit jelent a faktorálás fogalma?

Míg a bankok és faktorházak akár többször is megkövetelhetik, hogy a vállalkozás képviselője személyesen megjelenjen, ha valamilyen fontos anyag pótlására van szükség , az okos faktoringnál nem vesztegetjük ilyenekkel az ügyfelek idejét. A szolgáltatást használó cégeknek nem kell bajlódniuk a papírmunkával, a teljes folyamat elvégezhető kényelmesen, a számítógép mellől. Rugalmasan, amikor csak az ügyfél szeretné, tehát nem kell többé a banki nyitvatartási időket figyelni, ebédszünet helyett sorban állni. Ha pedig az ügyfélnek épp nincs annyi ideje, hogy befejezze az igénylést és feltöltse a szükséges dokumentumokat, akkor később tudja folytatni. További részletekért ajánljuk erről szóló cikkünket.

3) Miben különbözik a faktorálás a hiteltől? És miben tud többet az okos faktoring?

Ez egy izgalmas kérdés! Ajánljuk erről szóló cikkünket.

4) Hogyan működik a PénTech szolgáltatása?

Egy rövid és egyszerű regisztrációs folyamat után, az ügyfél online azonosítja saját személyazonosságát. Miután ez megtörtént, azonnal feltöltheti számláját és ahhoz kapcsolódó dokumentumait és pár kattintással finanszírozást igényelhet vállalkozása számára. Az igénylést a PénTech rendszere automatikusan elbírálja és ha sikeres az igénylés, pár másodperc alatt ajánlatot tesz. Ha az ügyfél elfogadja az ajánlatot és a számla valóban létezik, a kifizetés 24 órán belül megtörténik, papírmunka nélkül. A folyamat végén pedig a vevő a PénTech pénzügyi partnere, a BÁV Faktor részére teljesít. 

5) Mennyibe kerül nekem a PénTech szolgáltatása? És maga a faktorálás?

A PénTech Önnek nem számít fel semmit, a mi díjunkat pénzügyi partnerünk, a BÁV Faktor Zrt. állja. Az, hogy maga a finanszírozás mennyiben kerül, elsősorban a számlaösszegen, a futamidőn és az Ön partnerének, a vevőnek a hitelminősítésén múlik. 45 napos futamidő és 6 milliós számlaérték mellett ez nagyjából 0,8-3% között mozog.

6) Mi a minimum számlaérték? És futamidő?

A minimum számlaösszeg 700.000 forint, míg a minimum futamidő 10 nap.

Faktorálás Kérdések

7) Milyen hosszú a folyamat, mennyi idő alatt jutok finanszírozáshoz?

Ideális esetben a teljes folyamat, regisztrációtól a kifizetésig 24 órán belül megtörténik. Komplexebb esetekben is mindent megteszünk annak érdekében, hogy – kedvező elbírálás esetén – a számlafeltöltést követő egy munkanapon belül folyósításra kerüljön az összeg az Ön számlájára. Ezt onnantól tudjuk az esetek 97%-ban biztosítani, amikortól szolgáltatásunk teljes egészében elérhető lesz Magyarországon. A folyamatot ezen kívül lassíthatja, ha Ön nem, vagy nem megfelelően tölti fel rendszerünkben a szükséges anyagokat, illetve ha szükséges, az Ön vevője nem verifikálja a számlát.

8) Milyen információkra, dokumentumokra lesz szükség a folyamat során, mit készítsek elő?

Alapvetően a következő dokumentumok feltöltésére lesz szükség: 

  • Kiállított, nem lejárt számla
  • Aláírási címpéldány
  • Teljesítés igazolás
  • 2 hónapnál nem régebbi szállítói főkönyv
  • Az Ön szerződése, melyet vevőjével kötött
  • 30 napnál nem régebbi adófolyószámla
  • 0-s NAV igazolás
  • 90 napos bankszámlakivonat (ezt a legegyszerűbb a NetBankból letölteni)

9) Mi történik, ha a vevőm nem pontosan a számla lejártát követően fizet?

A türelmi időszak 21 nap, eddig nem vesszük fel a kapcsolatot az Ön vevőjével. A 21 nap folyamán folyamatosan egyeztetünk Önnel. Ha 21 nap után a visszafizetést veszélyeztettnek érzi a PénTech vagy a BÁV Faktor, akkor megközdődik a behajtási eljárás. Amennyiben erre kerülne sor, Önt időben, az eljárás megkezdésese előtt tájékoztatjuk.

10) Mire figyeljek a számlakiállításnál?

A legfontosabb dolgok a következők:

  • Szerepeljenek helyesen a fő adatok, mint hogy ki a vevő (beleértve a pontosan leírt cégnév és adószám), mekkora az összeg és mi a teljesítés és a kiállítás dátuma, valamint a fizetési határidő.
  • Ugyanígy fontos, hogy a számláról egyértelmű legyen, hogy a vevővel való szerződéséhez és annak teljesítéséhez kapcsolódik a számla. Ha pedig több élő szerződése is van a vállalkozásnak a vevővel, akkor legyen egyértelmű, hogy a számla azok közül melyikhez tartozik. (A szerződés fontosságáról ld. a 3. pont). Fontos, hogy a szerződés, a számla és a teljesítési igazolás összhangban legyen, egyértelműen látsszon, hogy ugyanarra vonatkozik mindhárom dokumentum. Ebben segíthet a szerződés azonosító vagy a megrendelőlap számának megjelenítése.

11) Már van faktor szerződésem egy másik faktorházzal, ez gond?

Részünkről főszabályként nem, viszont azt mindenképp érdemes tisztázni a már meglévő faktoring szolgáltatójával, hogy nem ütközik-e a vele kötött szerződésbe egy új szerződés megkötése (jó eséllyel nem fog).

12) Folyószámlahitel szerződésem van, ez gond?

Részünkről főszabályként nem, viszont azt mindenképp érdemes tisztázni a folyószámlahitelt nyújtó bankkal, hogy nem ütközik-e a vele kötött szerződésbe egy új faktoring szerződés megkötése (jó eséllyel nem fog).

13) Mit fog szólni az Ügyfelem ahhoz, hogy faktorálom a követelést?

Mára a faktorálás egy széles körben ismert, bevett és jól működő finanszírozási eszközzé vált- és ezt jó eséllyel az Ön partnere is tudja. Továbbá az ő részére is megnyugtató lehet, hogy Ön, a szállítója megőrzi fizetőképességét, így számára is biztosított a jövőben a szállítás. Szinte biztos, hogy nem Ön lesz az első szállítója az adott vevőnek, aki faktorál, talán már a PénTech-kel is kapcsolatban áll.

14) Nem írtam alá papíralapú szerződést a PénTech-el – rendben van ez így?

Abszolút! Bár nem papír alapon, és nem is tollal, de a folyamat végén sor kerül a szerződés aláírására, viszont, annak érdekében, hogy Önnek a lehető legkényelmesebb és gyorsabb legyen: digitális formában. Az így aláírt szerződést az adatvédelmi tájékoztatónk és a mindenkor hatályos jogszabályi rendelkezések alapján megőrizzük mi is, illetve Ön is letöltheti platformunkról.

15) Milyen formában van szükség a bankszámlakivonatra? Hol tudom ezt megszerezni?

Főszabályként 90 napra visszamenőleges összesítőt kérünk, melyben tételesen látszanak az egyes tranzakciók. A legtöbb hazai bank NetBank felületéről ez letölthető (a leggyorsabb ügyintézés érdekében, kérjük, lehetőség szerint “.csv”, “.xls”, “.xlsx” formátumban töltse le).

16) Mit jelent a 0-s NAV igazolás? Honnan szerezzem be?

A NAV köztartozásmentes adózói adatbázisba a NAV elektronikus rendszerén, a KOMA nyomtatvány kitöltésével lehet jelentkezni. A NAV honlapja szerint köztartozásmentes adózói adatbázisban akkor szerepel egy adózó, ha megfelel a következőknek az adott hónap utolsó napján: 

  • Nincs az állami adó- és vámhatóságnál és vámhatóságnál nyilvántartott nettó adótartozása, valamint köztartozása
  • Nincs behajthatatlanság címén nyilvántartott, és el nem évült tartozása
  • Nyilatkozata alapján az esedékes bevallási és befizetési kötelezettségének maradéktalanul eleget tesz-vagy tett
  • Nem áll csődeljárás, végelszámolás, kényszertörlési, illetve felszámolási eljárás alatt;csoportos adóalanyiság esetén a csoportos adóalanynak nincs általános forgalmi adó, vagy társasági adó tartozása
  • Adó megfizetésére kötelezettként nincs tartozása

Persze a legegyszerűbb, ha ezt a könyvelő intézi!

Forrás: NAV

17) Mit tegyek, ha nincs szerződésem a Vevővel?

A faktoring szerződés megkötéséhez szükséges látnunk a vevővel kötött szerződését, viszont ezen túl is szívből ajánljuk, hogy soha ne szállítson úgy, hogy nincs írásba foglalt, mindkét fél által elfogadott és aláírt szerződése. Ha eddig nem kötöttek volna, ez a mostani egy remek alkalom – mindenki nyugodtabban fog utána aludni. 

18) Cégem neve éppen változás alatt áll- tudok így faktorálni?

Alapvetően igen, de kérjük, már a kapcsolatfelvételkor mindenképp jelezze számunkra ennek tényét, és az új nevet.

hu_HUMagyar
en_GBEnglish (UK) hu_HUMagyar