Gyakran Ismételt Kérdések

Faktoring alapok

A magyar kis- és középvállalkozók (KKV) számára rengeteg kihívást jelent cégük pénzügyi stabilitásának fenntartása. Ennek egyik oka például az lehet, hogy a vevőik nagyon hosszú határidőre (30-60-90 napra) fizetnek és  gyakoriak a késések is. Erre a problémára jelent megoldást a faktoring, különösen a digitális faktoring. A faktoringot a hitelhez hasonlóan egy pénzintézet, bank vagy faktorház biztosítja, ő folyósít pénzt az igénylő vállalkozás részére.

A faktoring megoldást kínál, hogy a kiállított, hosszú lejáratú céges vevőszámlákra ne kelljen heteket, hónapokat várnod. A folyamat részeként engedményezed, vagyis gyakorlatilag “eladod” a számlát a faktor cégnek. A pénzt rögtön megkapod, az, aki pedig neked tartozik, a számla lejáratakor a faktor cégnek fizet. Ezzel a fizetési határidő akár 24 óra alá csökkenthető.

A folyamat egy egyszerű példán keresztül így néz ki: adott egy beszállító, aki egy hipermarket lánccal szerződik, gyümölcs beszállítására. Miután leszállítja az árut a hipermarketbe, kénytelen 30-45 vagy akár 60 napot várni arra, hogy a számla lejártával kifizessék a leszállított áru értékét. Itt kapcsolódik be a faktoring a folyamatba. A szállító dönthet úgy, hogy engedményezi, azaz kvázi “eladja” a számláját (pontosabban a számla által megtestesített követelést) egy faktor cégnek. Így nem kell megvárnia a számla lejártát, hanem a számla kiállítását követő 24 órán belül hozzájuthat a bruttó számlaérték 80-90%-hoz, amivel biztosítani tudja vállalkozása likviditását vagy akár növekedését is.

A faktoringot felfoghatjuk a hitel egyik alternatívájaként is, főleg olyan vállalatok esetében, ahol a legnagyobb gondot a hosszú lejáratú számlák okozzák. 

A faktoring gyors megoldást jelent a vállalkozásoknak likviditásuk megőrzéséhez. Megbízható partner esetén kisebb és újabb cégek is igénybevehetik a faktoring szolgáltatást.

Hosszabban a témáról ebben a cikkünkben olvashatsz.

A faktoring több cégnek is hasznos lehet, de az alábbi esetekben ez különösen sok előnyt jelenthet:

  • Lassan fizető, de megbízható vevők esetében. Sok kis- és középvállalat küzd azzal, hogy, bár nagy és megbízható cégnek szállítanak, az lassan fizet.
  • Fiatal cégeknek. A faktoring megoldást nyújthat, ha még csak egy-két éve indult a cég és azzal küzd, hogy beálljon az egyensúly a vevők és szállítók közt. A számlák faktorálásával enyhül a szállítók kifizetése felé való nyomás.
  • Növekvő vállalatoknak. A vállalatnak lennének új vevői, de nincs kapacitása, mert lassan fizetik ki a jelenlegi ügyfelei? A faktorálással hamarabb ki lesz fizetve a vállalat, így rendelkezésre áll a tőke a növekedéshez.

Mindenkivel megeshet, hogy megcsúszik, és nem tud időben fizetni. Rugalmasak vagyunk! A számla lejártát követő 15 napon belül nem számítunk fel késedelmi kamatot – egyszerűen úgy tekintjük, hogy a futamidő telik tovább. A 15 nap lejártát követően pedig Veled közösen találjuk ki, hogy hogyan tovább.

Az első finanszírozás előtt szükséges faktorálási szerződést kötni partnerünkkel, az iCREDIT Hungary Zrt.-vel. Ennek ideje kürölbelül 1-2 hét, ami annak függvényében is változik, hogy 

Ideális esetben a teljes folyamat, a számla feltöltéstől a kifizetésig 24 órán belül megtörténik. Komplexebb esetekben is mindent megteszünk annak érdekében, hogy – kedvező elbírálás esetén – a számlafeltöltést követő egy munkanapon belül folyósításra kerüljön az összeg a Te számládra.  A folyamatot ezen kívül lassíthatja, ha Te nem, vagy nem megfelelően töltöd fel rendszerünkben a szükséges anyagokat, illetve ha szükséges, a Te vevőd nem verifikálja a számlát.

A minimum finanszírozási összeg 700.000 forint, míg a minimum futamidő 10 nap. A minimum összeg összeadódhat több, alacsonyabb összegű számlából is, ha a vevő ugyanaz. Például havi 10 db 70.000 forintos számlá már megfelelő lehet.

Mára a faktorálás egy széles körben ismert, bevett és jól működő finanszírozási eszközzé vált és ezt jó eséllyel a Te partnered is tudja. Továbbá az ő részére is megnyugtató lehet, hogy Te, a szállítója megőrzi fizetőképességét, így számára is biztosított a jövőben a szállítás. Szinte biztos, hogy nem Te leszel az első szállítója az adott vevőnek, aki faktorál, talán már a Péntechel is kapcsolatban áll.

Igen, nincs akadálya, hogy több partner (vevő) felé kiállított számlákat faktorálj. Itt arra kell figyelned, hogy a szükséges dokumatumokat mindegyik vevő esetében fel kell töltened az első alkalommal. Illetve a számlák összértékének vevőnként meg kell haladnia a 700.000 Ft-t.

Partnerünkkel, az iCREDIT Hungary Zrt.-vel egyszer kell szerződést kötnöd, egy vevőre. Ha szeretnél további partnert behozni, akkor az ügylet bevizsgálása után az iCREDIT Hungary Zrt.-vel már meglévő szerződésed fog bővülni.

Részünkről főszabályként nem, viszont azt mindenképp érdemes tisztázni a már meglévő faktoring szolgáltatóddal, hogy nem ütközik-e a vele kötött szerződésbe egy új szerződés megkötése (jó eséllyel nem fog).

Részünkről főszabályként nem, viszont azt mindenképp érdemes tisztázni a folyószámlahitelt nyújtó bankkal, hogy nem ütközik-e a vele kötött szerződésbe egy új faktoring szerződés megkötése (jó eséllyel nem fog).

Alapvetően igen, de kérjük, már a kapcsolatfelvételkor mindenképp jelezd számunkra ennek tényét, és az új nevet.

A legfontosabb dolgok a következők:

  • Szerepeljenek helyesen a fő adatok, mint hogy ki a vevő (beleértve a pontosan leírt cégnév és adószám), mekkora az összeg és mi a teljesítés és a kiállítás dátuma, valamint a fizetési határidő.
  • Ugyanígy fontos, hogy a számláról egyértelmű legyen, hogy a vevővel való szerződéséhez és annak teljesítéséhez kapcsolódik a számla. Ha pedig több élő szerződése is van a vállalkozásnak a vevővel, akkor legyen egyértelmű, hogy a számla azok közül melyikhez tartozik. Fontos, hogy a szerződés, a számla és a teljesítési igazolás összhangban legyen, egyértelműen látsszon, hogy ugyanarra vonatkozik mindhárom dokumentum. Ebben segíthet a szerződés azonosító vagy a megrendelőlap számának megjelenítése.

Lejárt számlák esetében, követeléskezelésben is tudunk segítséget nyújtani. Ezzel kapcsolatban keress minket e-mailben az [email protected] címen a részletek megírásával vagy telefonon a +36 20 550 6666 telefonszámon.

Péntech szolgáltatások

A platform üzemeltetője, a Péntech úgynevezett függő ügynökként (a Hpt. hatálya alatt) jár el – ezt az jelenti, hogy egy adott pénzügyi partner, esetünkben faktorálás során saját leányvállalatunk, a Péntech Financial Solutions Zrt. faktorház, hitelközvetítés keretében pedig az MKB Bank Nyrt. megbízásából tevékenykedik. Egy digitális és automatizált, hazánkban egyedülálló megoldással gyorssá, egyszerűvé és átláthatóvá tesszük a faktorálás folyamatát, valamint segítjük a vállalkozások hitelhez jutását. Lejárt számla esetében, követeléskezelésben is hatékony segítséget nyújtunk partnereinken keresztül. A felügyeleti hatóságunk a Magyar Nemzeti Bank, ők ellenőrzik működésünket, és náluk vagyunk nyilvántartásba véve. A Péntech elnyerte a 2019-es FintechShow-n a legígéretesebb magyar pénzügyi technológiával foglalkozó startup díjat.

A regisztráció egyszerű és nagyjából 2 percet vesz igénybe. Ezt követően azonnal feltöltheted számládat és pár kattintással finanszírozást igényelhetsz vállalkozásod számára. A regisztráció és az igénylés semmilyen elköteleződéssel sem jár. Az igénylést a Péntech rendszere automatikusan elbírálja és ha sikeres az igénylés, pár másodperc alatt ajánlatot tesz. Ha Te elfogadod az ajánlatot és a számla valóban létezik, a kifizetés 24 órán belül megtörténik, papírmunka nélkül. A folyamat végén saját leányvállalatunk, a Péntech Financial Solutions Zrt. faktorház részére teljesít.

Ha kíváncsi vagy a faktoringra lépésről lépésre kattints ide

A Péntech nem számít fel Neked semmit, a a Péntech Financial Solutions Zrt. faktorház állja. Az, hogy maga a finanszírozás mennyiben kerül, elsősorban a számlaösszegen, a futamidőn és a Te partnerednek, a vevőnek a hitelminősítésén múlik. 45 napos futamidő és 6 milliós számlaérték mellett ez nagyjából 0,8-3% között mozog.

Faktoring kalkulátorunkkal gyorsan ki tudod számítani, hogy a számlaösszeg és a futamidő függvényében körülbelül milyen faktorálási költséggel kell kalkulálnod. 

Igen! A Péntech függő ügynökként az MKB Bank Nyrt. megbízásából hitelközvetítéssel is foglalkozik. 

Kattints ide az igényelhető hitelkonstrukciók megtekintéséhez!

A faktoring segítségével nem csak pénzügyi stabilitást biztosíthatsz cégednek, de fejlődésre is van lehetőséged, hiszen nem kell arra várnod 30-60 vagy akár 90 napot, hogy a vevőd kifizesse a kiállított számla értékét. 1 napon belül hozzájuthatsz ennek az összegnek akár a 90%-hoz.

Digitális faktoring szolgálatatásunk igénybevételével bárhonnan biztonságosan, gyorsan és teljesen online intézheted pénzügyeidet.

Szükséges dokumentumok

Alapvetően a következő dokumentumok feltöltésére lesz szükség: 

  • Számla (kiállított, nem járt még le) – a faktoráláshoz szükséges előminősítés és szerződéskötés megkezdhető kiállított számla nélkül is
    • Lejárt számla esetén pedig igényelheted követeléskezelés szolgáltatásunkat

  • Szállítólevél vagy teljesítésigazolás – a vevő által kibocsátott igazoló dokumentum, miszerint a szállító teljesítette, elvégezte a munkát és a vevő elfogadja annak minőségét és mennyiségét

  • Adófolyószámla kivonat (30 napnál nem régebbi) – az adófolyószámla kivonatot ügyfélkapun keresztül lehet lekérni, ez igazolja a befizetéseket, tehát, hogy vállalkozásod nem rendelkezik semmilyen hatályos negatív információval (Nav-os 0-ás igazolás nem elegendő)

  • A céged főkönyvi kivonata (3 hónapnál nem régebbi) – a főkönyvi kivonat mutatja meg nekünk, hogy vállalkozásod hogyan teljesített az elmúlt időszakban, ezt a könyvelődtől tudod kikérni.

  • Vevő folyószámla kivonat (más néven vevő analitika) lényege, hogy lássuk a partnered és vállalkozásod között végbemenő ügyletek részleteit, tehát, hogy hány napra szólt a számla, ezt a partnered a számla kiállítását követően hány nappal később a fizette ki, illetve hogy mennyi volt a korábbi ügyletek száma 

  • Aláírási címpéldány, erre azért van szükségünk, hogy tudjuk ki rendelkezik aláírási joggal

  • Vállalkozói szerződés vagy megrendelőlap, mely azért szükséges, hogy biztosítsa az ügyletet

A bankszámlakivonat beküldése opcionális, de segít, hogy pontosabb ajánlatot tudjunk adni. Főszabályként 90 napra visszamenőleges összesítőt kérünk, melyben tételesen látszanak az egyes tranzakciók. A legtöbb hazai bank NetBank felületéről ez letölthető (a leggyorsabb ügyintézés érdekében, kérjük, lehetőség szerint “.csv”, “.xls”, “.xlsx” formátumban töltsd le).

A faktoring szerződés megkötéséhez szükség van a vállalkozói szerződésre vagy a megrendelőlapra. 

Ha még nincsen szerződésed a vevőddel, ez a mostani egy remek alkalom – mindenki nyugodtabban fog utána aludni. Szívből ajánljuk, hogy soha ne szállíts úgy, hogy nincs írásba foglalt, mindkét fél által elfogadott és aláírt szerződésed.