Gyakran Ismételt Kérdések

Faktoring alapok

A magyar kis- és középvállalkozók (KKV) számára rengeteg kihívást jelent cégük pénzügyi stabilitásának fenntartása. Ennek egyik oka például az lehet, hogy a vevőik nagyon hosszú határidőre (30-60-90 napra) fizetnek és  gyakoriak a késések is. Erre a problémára jelent megoldást a faktoring, különösen a digitális faktoring. A faktoringot a hitelhez hasonlóan egy pénzintézet, bank vagy faktorház biztosítja, ő folyósít pénzt az igénylő vállalkozás részére.

A faktoring megoldást kínál, hogy a kiállított, hosszú lejáratú céges vevőszámlákra ne kelljen heteket, hónapokat várnod. A folyamat részeként engedményezed, vagyis gyakorlatilag “eladod” a számlát a faktor cégnek. A pénzt rögtön megkapod, az, aki pedig neked tartozik, a számla lejáratakor a faktor cégnek fizet. Ezzel a fizetési határidő akár 24 óra alá csökkenthető.

A folyamat egy egyszerű példán keresztül így néz ki: adott egy beszállító, aki egy hipermarket lánccal szerződik, gyümölcs beszállítására. Miután leszállítja az árut a hipermarketbe, kénytelen 30-45 vagy akár 60 napot várni arra, hogy a számla lejártával kifizessék a leszállított áru értékét. Itt kapcsolódik be a faktoring a folyamatba. A szállító dönthet úgy, hogy engedményezi, azaz kvázi “eladja” a számláját (pontosabban a számla által megtestesített követelést) egy faktor cégnek. Így nem kell megvárnia a számla lejártát, hanem a számla kiállítását követő 24 órán belül hozzájuthat a bruttó számlaérték 80-90%-hoz, amivel biztosítani tudja vállalkozása likviditását vagy akár növekedését is.

A faktoringot felfoghatjuk a hitel egyik alternatívájaként is, főleg olyan vállalatok esetében, ahol a legnagyobb gondot a hosszú lejáratú számlák okozzák. 

A faktoring gyors megoldást jelent a vállalkozásoknak likviditásuk megőrzéséhez. Megbízható partner esetén kisebb és újabb cégek is igénybevehetik a faktoring szolgáltatást.

Hosszabban a témáról ebben a cikkünkben olvashatsz.

A faktoring több cégnek is hasznos lehet, de az alábbi esetekben ez különösen sok előnyt jelenthet:

  • Lassan fizető, de megbízható vevők esetében. Sok kis- és középvállalat küzd azzal, hogy, bár nagy és megbízható cégnek szállítanak, az lassan fizet.
  • Fiatal cégeknek. A faktoring megoldást nyújthat, ha még csak egy-két éve indult a cég és azzal küzd, hogy beálljon az egyensúly a vevők és szállítók közt. A számlák faktorálásával enyhül a szállítók kifizetése felé való nyomás.
  • Növekvő vállalatoknak. A vállalatnak lennének új vevői, de nincs kapacitása, mert lassan fizetik ki a jelenlegi ügyfelei? A faktorálással hamarabb ki lesz fizetve a vállalat, így rendelkezésre áll a tőke a növekedéshez.

Mindenkivel megeshet, hogy megcsúszik, és nem tud időben fizetni. Rugalmasak vagyunk! A számla lejártát követő 15 napon belül nem számítunk fel késedelmi kamatot – egyszerűen úgy tekintjük, hogy a futamidő telik tovább. A 15 nap lejártát követően pedig Veled közösen találjuk ki, hogy hogyan tovább.

Az első finanszírozás előtt szükséges faktorálási szerződést kötni partnerünkkel, az iCREDIT Hungary Zrt.-vel. Ennek ideje kürölbelül 1-2 hét, ami annak függvényében is változik, hogy 

Ideális esetben a teljes folyamat, a számla feltöltéstől a kifizetésig 24 órán belül megtörténik. Komplexebb esetekben is mindent megteszünk annak érdekében, hogy – kedvező elbírálás esetén – a számlafeltöltést követő egy munkanapon belül folyósításra kerüljön az összeg a Te számládra.  A folyamatot ezen kívül lassíthatja, ha Te nem, vagy nem megfelelően töltöd fel rendszerünkben a szükséges anyagokat, illetve ha szükséges, a Te vevőd nem verifikálja a számlát.

A minimum finanszírozási összeg 700.000 forint, míg a minimum futamidő 10 nap. A minimum összeg összeadódhat több, alacsonyabb összegű számlából is, ha a vevő ugyanaz. Például havi 10 db 70.000 forintos számlá már megfelelő lehet.

Mára a faktorálás egy széles körben ismert, bevett és jól működő finanszírozási eszközzé vált és ezt jó eséllyel a Te partnered is tudja. Továbbá az ő részére is megnyugtató lehet, hogy Te, a szállítója megőrzi fizetőképességét, így számára is biztosított a jövőben a szállítás. Szinte biztos, hogy nem Te leszel az első szállítója az adott vevőnek, aki faktorál, talán már a Péntechel is kapcsolatban áll.

Igen, nincs akadálya, hogy több partner (vevő) felé kiállított számlákat faktorálj. Itt arra kell figyelned, hogy a szükséges dokumatumokat mindegyik vevő esetében fel kell töltened az első alkalommal. Illetve a számlák összértékének vevőnként meg kell haladnia a 700.000 Ft-t.

Partnerünkkel, az iCREDIT Hungary Zrt.-vel egyszer kell szerződést kötnöd, egy vevőre. Ha szeretnél további partnert behozni, akkor az ügylet bevizsgálása után az iCREDIT Hungary Zrt.-vel már meglévő szerződésed fog bővülni.

Részünkről főszabályként nem, viszont azt mindenképp érdemes tisztázni a már meglévő faktoring szolgáltatóddal, hogy nem ütközik-e a vele kötött szerződésbe egy új szerződés megkötése (jó eséllyel nem fog).

Részünkről főszabályként nem, viszont azt mindenképp érdemes tisztázni a folyószámlahitelt nyújtó bankkal, hogy nem ütközik-e a vele kötött szerződésbe egy új faktoring szerződés megkötése (jó eséllyel nem fog).

Alapvetően igen, de kérjük, már a kapcsolatfelvételkor mindenképp jelezd számunkra ennek tényét, és az új nevet.

A legfontosabb dolgok a következők:

  • Szerepeljenek helyesen a fő adatok, mint hogy ki a vevő (beleértve a pontosan leírt cégnév és adószám), mekkora az összeg és mi a teljesítés és a kiállítás dátuma, valamint a fizetési határidő.
  • Ugyanígy fontos, hogy a számláról egyértelmű legyen, hogy a vevővel való szerződéséhez és annak teljesítéséhez kapcsolódik a számla. Ha pedig több élő szerződése is van a vállalkozásnak a vevővel, akkor legyen egyértelmű, hogy a számla azok közül melyikhez tartozik. Fontos, hogy a szerződés, a számla és a teljesítési igazolás összhangban legyen, egyértelműen látsszon, hogy ugyanarra vonatkozik mindhárom dokumentum. Ebben segíthet a szerződés azonosító vagy a megrendelőlap számának megjelenítése.

Lejárt számlák esetében, követeléskezelésben is tudunk segítséget nyújtani. Ezzel kapcsolatban keress minket e-mailben az [email protected] címen a részletek megírásával vagy telefonon a +36 20 550 6666 telefonszámon.

Péntech szolgáltatások

A Péntech úgynevezett függő ügynökként (a Hpt. hatálya alatt) jár el – ezt az jelenti, hogy egy adott pénzügyi partner, esetünkben faktorálás során egy piacvezető független faktorház, az iCREDIT Hungary Zrt. Hitelközvetítés keretében pedig az MKB Bank Nyrt. megbízásából tevékenykedik. Egy digitális, hazánkban egyedülálló megoldással gyorssá, egyszerűvé és átláthatóvá teszi a faktorálás folyamatát, valamint segíti a vállalkozások hitelhez jutását. Lejárt számla esetében, követeléskezelésben is hatékony segítséget nyújtunk partnereinken keresztül. A felügyeleti hatóságunk a Magyar Nemzeti Bank, ők ellenőrzik működésünket, és náluk vagyunk nyilvántartásba véve. A Péntech elnyerte a 2019-es FintechShow-n a legígéretesebb magyar pénzügyi technológiával foglalkozó startup díjat.

A regisztráció egyszerű és nagyjából 2 percet vesz igénybe. Ezt követően azonnal feltöltheted számládat és pár kattintással finanszírozást igényelhetsz vállalkozásod számára. A regisztráció és az igénylés semmilyen elköteleződéssel sem jár. Az igénylést a Péntech rendszere automatikusan elbírálja és ha sikeres az igénylés, pár másodperc alatt ajánlatot tesz. Ha Te elfogadod az ajánlatot és a számla valóban létezik, a kifizetés 24 órán belül megtörténik, papírmunka nélkül. A folyamat végén pedig a vevő a Péntech pénzügyi partnere, az iCREDIT Hungary Zrt. részére teljesít.

Ha kíváncsi vagy a faktoringra lépésről lépésre kattints ide

A Péntech nem számít fel Neked semmit, a mi díjunkat pénzügyi partnerünk, az iCREDIT Hungary Zrt. állja. Az, hogy maga a finanszírozás mennyiben kerül, elsősorban a számlaösszegen, a futamidőn és a Te partnerednek, a vevőnek a hitelminősítésén múlik. 45 napos futamidő és 6 milliós számlaérték mellett ez nagyjából 0,8-3% között mozog.

Faktoring kalkulátorunkkal gyorsan ki tudod számítani, hogy a számlaösszeg és a futamidő függvényében körülbelül milyen faktorálási költséggel kell kalkulálnod. 

Igen! A Péntech függő ügynökként az MKB Bank Nyrt. megbízásából hitelközvetítéssel is foglalkozik. 

Kattints ide az igényelhető hitelkonstrukciók megtekintéséhez!

A faktoring segítségével nem csak pénzügyi stabilitást biztosíthatsz cégednek, de fejlődésre is van lehetőséged, hiszen nem kell arra várnod 30-60 vagy akár 90 napot, hogy a vevőd kifizesse a kiállított számla értékét. 1 napon belül hozzájuthatsz ennek az összegnek akár a 90%-hoz.

Digitális faktoring szolgálatatásunk igénybevételével bárhonnan biztonságosan, gyorsan és teljesen online intézheted pénzügyeidet.

Szükséges dokumentumok

Alapvetően a következő dokumentumok feltöltésére lesz szükség: 

  • Számla (kiállított, nem járt még le) – a faktoráláshoz szükséges előminősítés és szerződéskötés megkezdhető kiállított számla nélkül is
    • Lejárt számla esetén pedig igényelheted követeléskezelés szolgáltatásunkat

  • Szállítólevél vagy teljesítésigazolás – a vevő által kibocsátott igazoló dokumentum, miszerint a szállító teljesítette, elvégezte a munkát és a vevő elfogadja annak minőségét és mennyiségét

  • Adófolyószámla kivonat (30 napnál nem régebbi) – az adófolyószámla kivonatot ügyfélkapun keresztül lehet lekérni, ez igazolja a befizetéseket, tehát, hogy vállalkozásod nem rendelkezik semmilyen hatályos negatív információval (Nav-os 0-ás igazolás nem elegendő)

  • A céged főkönyvi kivonata (3 hónapnál nem régebbi) – a főkönyvi kivonat mutatja meg nekünk, hogy vállalkozásod hogyan teljesített az elmúlt időszakban, ezt a könyvelődtől tudod kikérni.

  • Vevő folyószámla kivonat (más néven vevő analitika) lényege, hogy lássuk a partnered és vállalkozásod között végbemenő ügyletek részleteit, tehát, hogy hány napra szólt a számla, ezt a partnered a számla kiállítását követően hány nappal később a fizette ki, illetve hogy mennyi volt a korábbi ügyletek száma 

  • Aláírási címpéldány, erre azért van szükségünk, hogy tudjuk ki rendelkezik aláírási joggal

  • Vállalkozói szerződés vagy megrendelőlap, mely azért szükséges, hogy biztosítsa az ügyletet

A bankszámlakivonat beküldése opcionális, de segít, hogy pontosabb ajánlatot tudjunk adni. Főszabályként 90 napra visszamenőleges összesítőt kérünk, melyben tételesen látszanak az egyes tranzakciók. A legtöbb hazai bank NetBank felületéről ez letölthető (a leggyorsabb ügyintézés érdekében, kérjük, lehetőség szerint “.csv”, “.xls”, “.xlsx” formátumban töltsd le).

A faktoring szerződés megkötéséhez szükség van a vállalkozói szerződésre vagy a megrendelőlapra. 

Ha még nincsen szerződésed a vevőddel, ez a mostani egy remek alkalom – mindenki nyugodtabban fog utána aludni. Szívből ajánljuk, hogy soha ne szállíts úgy, hogy nincs írásba foglalt, mindkét fél által elfogadott és aláírt szerződésed.