OTP Faktoring és a többiek: Faktoringpiaci áttekintés

A magyar faktoring piac óriási növekedésen ment keresztül az elmúlt években. Átlagosan 25%-al nőtt évente a bruttó faktorált forgalom 2014 és 2018 között Magyarországon. Ez a gyorsan növekvő piac pedig a négy legjelentősebb piaci szereplő, az OTP Faktoring valamint az MKB, CIB és Unicredit kezében koncentrálódik. Az okos faktoring megoldás ezt a dinamikusan növekvő, de erősen koncentrált piacot tervezi felforgatni új, digitális és kényelmesebb szolgáltatásával.



Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy milyen szegmensek nőttek a leginkább az elmúlt években, kik a legaktívabb szereplők és milyen hatással lehet az okos faktoring erre a piacra. Arról, hogy mi is a faktoring és kiknek segíthet korábbi cikkünkben olvashat.

Egyre több kis- és középvállalat használ faktoringot

Amint azt a bevezetőben is említettük, a magyar faktoring piac jelentős növekedésen ment keresztül az utóbbi években. 2018-ra a faktorált forgalom elérte a 2.220 milliárd forintot, ami 20%-os növekedést jelent 2017-hez képest. A folyamatosan magas növekedés több hírportál figyelmét is felkeltette. De vizsgáljuk meg, hogy mi is rejlik pontosan a nagy számok mögött. 

Nem csak a volumen emelkedett, az aktív faktoring ügyfelek száma is 57%-al nőtt 2017 és 2018 között. Ezzel több mint háromezer vállalkozás vett igénybe faktoring szolgáltatást 2018-ban. Ez azt jelenti, hogy 2009 óta (eddig visszamenőleg érhetőek el a Faktoringszövetség adatai) nem volt ennyi faktoringot aktívan igénybe vevő ügyfél Magyarországon.

Ha az ügyfélméretet vizsgáljuk meg, láthatjuk, hogy a mikro szegmens, valamint a kis-középvállalati szegmens is harmadával nőtt 2017 és 2018 között. Míg 2016-ban a Magnet Faktor volt a legdominánsabb szereplő ezekben a szegmensekben, 2018-ra a piacot amúgy is uraló OTP Faktoring vette át a vezetést.

Bruttó Faktorált Forgalom (ft mrd.)

faktoring piaci növekedés

Iparágak tekintetében, a kereskedelmi szegmensen kívül, minden ágazat által faktorált forgalom nőtt 2017 és 2018 között. A legjelentősebb növekedés magasan az építőiparban történt. Itt egy év alatt megnégyszereződött a faktorált forgalom. Valószínűsíthető, hogy ez a növekedés erős összefüggésben áll a magyar építőipar szárnyalásával. Második helyen az ipari ágazat zárt 41%-os növekedéssel, a dobogó harmadik fokára pedig a mezőgazdásági cégek futottak be. Nem véletlen, hogy erre a három ágazatra külön odafigyelnek a magyar faktoring szereplők és igyekeznek ágazat specifikus megoldásokat kínálni. 

Folytatódik a növekedés

Ez a jelentős növekedés nem csupán egyszeri ugrás a számokban, 2013 óta gyakorlatilag folyamatosan növekszik a piac. Úgy tűnik, hogy ez a növekedés 2019-ben is tovább folytatódik, az első negyedévben a forgalom 27%-al nőtt, míg az aktív ügyfélszám további 60%-al növekedett 2018 első negyedévéhez képest. Ezen felül pedig nincsen olyan makró gazdasági jelző, mely szerint a növekedésnek meg kellene állnia. A kamatok továbbra is alacsonyak és egyelőre úgy tűnik azok is maradnak, a gazdaság bővül a fizetési határidők pedig továbbra is meglehetősen hosszúak.

Dominál a banki faktoring

Kijelenthető tehát, hogy a faktoring piac szinte minden szegletében növekedés látható. Ez az erősen növekvő piac pedig néhány nagy szereplő kezében koncentrálódik.

A négy legnagyobb szolgáltató mind banki hátterű és összesen a piac 81 százalékát fedik le. Ebből is a legjelentősebb az OTP Faktoring, amelyik önmagában a piac több mint felét lefedi. Ha pedig az első 10 piaci szereplőt vizsgáljuk, a részesedési arányuk már a 99%-ot is eléri, és ezek közül is csupán két szereplő nem banki hátterű. Így nem marad nagy volumen, amin a több mint 20 további, kisebb faktoring cég osztozhatna.

Magyar Faktoring piaci megoszlás 2017
OTP Faktoring a piacvezető

*A megváltozott adatszolgáltatás miatt csak 2016-os adatok érhetőek el

Forrás: Faktoringszövetség

Letarolta a piacot az OTP Faktoring

Szereplőkre lebontott, részletes piaci adatok a Faktoringszövetség oldalán csak 2017-ig elérhetőek. Ekkor is az OTP Faktoring volt a legjelentősebb szereplő, közel 50%-os piaci részesedéssel. Érdekes, hogy ezt a piaci előnyt az OTP Faktoring mindössze 3 év leforgása alatt építette fel, hiszen 2013-ban a részesedésük csupán 2.4% volt és ezzel a kisebb piaci szereplőkhöz tartoztak. Ekkor még a piacon viszonylag egyenlő arányban osztozkodtak a cégek. Hat faktorháznak volt 10% körüli piaci részesedése (CIB, Díjbeszedő, Erste, MKB, Raiffeisen, Unicredit) és ezek a szereplők is mindössze 78%-át uralták a piacnak. Arányaiban tehát nagyobb részt tartottak kezükben a kisebb piaci szereplők.

Az erős koncentráció és OTP dominancia kialakulása 2014-ben kezdődött. Az OTP Faktoring mindössze egy év alatt közel 16%-ra növelte piaci részesedését, gyakorlatilag az összes többi szereplő kárára. Az ezt követő években is ez a tendencia folytatódott, mígnem 2016-ra beállt a már ismertetett, kvázi monopol/oligopol rendszer, ami azóta is változatlan.

OTP Faktoring növekedése a piachoz képest (Bruttó Faktorált Forgalom, ft mrd.)

OTP Faktoring növekedése

Összességében tehát egy nagy, gyorsan növekvő és erősen koncentrált piacról beszélünk, ahol az OTP Faktoring agresszív növekedésén kívül nem sok minden történt az elmúlt években. Kényelmes helyzetben vannak tehát a nagy faktor cégek. Így pedig nem véletlen, hogy az innováció, új termékek és új csatornák bevezetése nem elsősorban ezektől a szereplőktől indult az eltelt időszakban.

Okos faktoring: Innováció és nyitás a legkisebbek felé

Bár, mint bemutattuk, jelentősen nőtt a faktorált forgalom és soha ennyi ügyfél még nem faktorált Magyarországon, a faktoring piac továbbra is rengeteg lehetőséget rejt. A PénTech által készített ügyfél interjúk alapján kijelenthető, hogy a magyar vállalkozók egy jelentős része nem ismeri, hogy mi az a faktoring, vagy nem tudja pontosan, hogy miben tud nekik segíteni ez a pénzügyi szolgáltatás.

Azok, akik pedig tisztában vannak, hogy mire használhatnák a faktoringot, gyakran tartózkodnak a folyamat megkezdésétől. Sokakat elriaszt a szerződéskötés komplexitása. Az ügyfelek gyakran gyakran nem tudják, hogy költség, futamidő és kötelezettségek szintjén mire számíthatnak. Ezen kívül, sok vállalkozás nem tudja igénybe venni a klasszikus faktoring szolgáltatást, mert vagy túl alacsony számlaértékkel rendelkeznek, vagy nem akarnak/tudnak hosszú távú faktoring keretre szerződni. Az OTP Faktoring tekintetében például az egy ügyfélre jutó átlagos faktorált forgalom közel 1,3 milliárd forintot tett ki 2017-ben. Ebből is valószínűsíthető, hogy nem a kis és közepes ügyfelek jelentik a fő célcsoportot a piacvezető faktorház számára. A legtöbb banki faktoring szereplőnél hasonló számok mutatkoznak az éves statisztikákban. Mindezt annak ellenére, hogy a kis- és középvállalati szegmens már több éve kiemelt stratégiai jelentőségű szegmensnek minősül ezeknél a cégeknél.

Új termék, új szegmens

Az okos faktoring ezzel szemben megnyitja a kisebb, illetve ritkábban faktorálni kívánó ügyfelek számára is a lehetőséget, hogy számláikat finanszírozzák. Így a piac egy új szegmenssel bővülhet és további jelentős növekedésen mehet keresztül. Az okos faktoring a klasszikus faktoringgal szemben kifejezetten ezt a szegmenst célozza meg. Magas fokú automatizmusok és a teljesen online folyamat miatt sokkal hatékonyabban

OTP Faktoring innováció

tud működni, mint versenytársai. Míg egy hagyományos piaci szereplőnek már nem gazdaságos egy kisebb számla (pl. < 1.000.000 HUF) bevizsgálása és faktorálása, addig ez a PénTech rendszerein keresztül lehetséges. Az okos faktoring rendszeréről részletesebben egy korábbi cikkünkben írtunk.

Izgalmas időszak előtt áll tehát a faktoring piac. Hosszú csend után egy erősen innovatív termék jelenik meg a piacon, amelyik sok tekintetben kihatással lehet a jelenlegi struktúrákra, tovább növelheti a forgalmat és az ügyfélállományt, valamint erősen javíthat az ügyfélélményen.

Következő cikkünkben bemutatjuk, hogy milyen együttműködésbe kezdtünk egy szintén korábban MKB FinTechLabos startuppal, a Cégjelzővel. Addig is PénTech szakértőink várják az esetleges kérdéseket az info@pentech.hu címen.