Sikeres vállalatvezetők II: interjú Szabó Gergővel

Csák János, CFA, FRM

Egy projekthez – legyen az termelés, ingatlan, vagy bármi más – három dolog kell: megfelelő szakértelemmel rendelkező kollégák, továbbá a megvalósításhoz szükséges tárgyi eszközök és finanszírozás – mondja a Ganz KK ügyvezetője és tulajdonosa, Szabó Gergő

A több, mint 100 éve alapított Ganz KK a hazai villamosipar nagy visszatérője. Interjúnkban Szabó Gergő osztja meg tapasztalatait és tanácsait a sikerhez vezető útról. Ezen kívül mesél a cég megvásárlásáról, a növekedéssel járó kihívásokról, és arról, hogy hogyan hatott a cégre a koronavírus.


Egy százéves cég átalakulása

A Ganz Kapcsoló és Készülékgyártó Kft (Ganz KK) első jogelődjét 101 évvel ezelőtt, 1919-ben alapították. A céget később államosították, majd 1993-ban került ismét magánkézbe, a mostani tulajdonosi-menedzseri kör pedig 3 éve, 2017-ben vette át a céget. Hogy nézett ki a Ganz KK a 2017-es átvétel előtt?

A Ganz KK a rendszerváltáskor 1200-1500 fős cég volt és évi 1,5-2 millió kapcsolót gyártott. A tervgazdaság végével és a KGST összeomlásával viszont eltűnt a cég addigi piaca, elszabadultak az árak, és egy nagyon más környezetben kellett helytállni. Az előző menedzsment érdeme, hogy – más cégekkel ellentétben – egyben tudták tartani a céget, de ez áldozatokkal is járt. 2017-ben 75 fővel és évi 100-150 ezres kapcsoló termeléssel vettük át a céget. A vállalat árbevétele 650 millió forint körül alakult az utóbbi években, és veszteséget termelt.

Miért esett a választás a Ganzra? Hogyan találtátok meg a céget, mit láttatok benne?

Partneremmel, Gansperger Gyulával már nagyjából húsz éve ismerjük egymást és dolgozunk együtt különböző formációkban. A Wallis Csoportban találkoztunk, azután a KÉSZ Csoportban dolgoztunk ismét együtt ahol ő alelnök és befektető volt, én pedig gazdasági majd általános vezérhelyettes, végül vezérigazgató voltam. A Ganz előtti utolsó közös projektünk egy befektetési,- illetve egy ingatlan alap volt.

Ezt követte a Ganz KK: úgy láttuk, hogy a cég adottságai és maga a brand lehetőséget kínál, hogy a vállalatot újból növekedési pályára állítsuk. Maga a tranzakció viszonylag gyorsan ment: az első találkozó 2017. februárjában történt, és július közepére már lezajlott a teljes folyamat, az új csapat pedig augusztus 1-én meg is kezdte a munkát.

A Ganz KK átvétel óta mutatott eredménye alapján gyorsan sikerült a céges növekedés újraindítása. 2017-ben 816 millió forint árbevétellel zárult az év, ami 2018-ra 946 millióra duzzadt – és eközben a Ganz KK nyereséges vállalattá vált. Hogyan értétek el ezt a gyors cégnövekedést?

A Ganz nevében is benne van, hogy Kapcsoló és Készülékgyártó. Ezt a nevet és keretet töltjük meg újra tartalommal. Miután átvettük a céget, először végre kellett hajtani egy olyan átalakítást, amivel a hangsúly ismét a termelésre tevődött át (2017-ben nagyjából kétszer annyi volt az irodai alkalmazott mint a termelés dolgozói).

Ezt követően szeptembertől már a növekedésre koncentráltunk: a kapcsoló és készülékgyártás mellett belekezdtünk a berendezésgyártásba. A munka már az első időszakban látható eredményt hozott: az átvételkor a Ganz a szokásos, 650 millió körüli árbevételt hozta időarányosan, a berendezésgyártás indulásával a teljes évre viszont 816 millió forintig jutottunk. Szeptember közepe-vége tájékán sikerült megegyezni az év hátralevő részére tervezett projektekről a vevőinkkel. Október végére lefutott a beszerzés egy része, november végére a második része.

Az utolsó, nagy projekt, amit december közepéig kellett teljesítenünk lehetetlen feladatnak tűnt. Emberfeletti munkára volt szükség a teljes csapattól, sőt, a feleségem, a fiam és én is szereltünk. Oda kell állni a gátra és a tényleg oda is állt mindenki, és december 10-ig sikeresen leszállítottunk mindent. Év végén pedig nagyon hosszú idő után először fizetett a cég bónuszt, a kollégákat pedig el tudtuk vinni egy közös karácsonyi vacsorára.

“Egy projekthez – legyen az termelés, ingatlan, vagy bármi más – három dolog kell: megfelelő szakértelemmel rendelkező kollégák, továbbá a megvalósításhoz szükséges tárgyi eszközök és finanszírozás.”

Hogyan növekedjünk – és miből finanszírozzuk

Így elmondva ez egyszerűnek hangzik, de mégsem sikerül mindenkinek. Mi az, amiben a cég menedzsmentje kiemelkedik a versenytársak közül?

Én alapvetően közgazdász vagyok, és bár dolgoztam apám gyárában és láttam termelő cégeket, nem vagyok termelési szakember. De pont ebben látom az előnyünket: projekt szemléletet hoztunk be, és ez alapján dolgozunk.

Egy projekthez – legyen az termelés, ingatlan, vagy bármi más – három dolog kell: megfelelő szakértelemmel rendelkező kollégák, továbbá a megvalósításhoz szükséges tárgyi eszközök és finanszírozás. Ezzel a szemlélettel lehetséges, hogy a berendezésgyártást teljesen az alapoktól fel tudtuk építeni a cégen belül.

Míg a kapcsoló és készülékgyártás évi nagyjából 10%-os ütemben bővül, addig a berendezésgyártást 2-2,5 év alatt az eredeti alaptevékenység (a kapcsoló és készülékgyártás) kétszeresére növeltük. Ennek köszönhető, hogy a cég évi 30-50%-kal bővül: a 2019-es évet így 1,5 milliárdos árbevétellel zártuk, és a 2020-ra pedig, a koronavírus ellenére is, 2-2,5 milliárdos bevétellel számolunk.

Ilyen növekedést finanszírozni is kihívás. A termelésben ráadásul hosszúak lehetnek a fizetési határidők, ami miatt nagy a cégek likviditásigénye. A Ganz KK milyen finanszírozási formákat használ? 

Igen, a növekedési pálya irigylésre méltó, de ahhoz, hogy ezt fenntartsuk, szükséges a jó finanszírozás. Ezt 2018-ban kezdtük el átalakítani. Addig a cégben volt valamennyi folyószámlahitel és lízing, de nem számottevő. Miután elkezdtük a közös munkát, a bank megduplázta a cég folyószámla keretét. Egy új projekt indításához viszont további forrás kellett. A cég akkor nem bírt volna el több hitelt, így a banki ügyintézőnk javasolta a faktoringot. A projektjeink pont olyan hosszúak voltak, hogy amit a cég leszállított, kiszámlázott és faktorált, abból el tudta indítani az új projektet. A cash flow így sima maradt és folyamatos likviditást tudtunk biztosítani a növekedéshez. 

A finanszírozás és a növekedés kölcsönhatásban vannak. Mostanra cégmérethez képest komoly faktor keretünk van: másfélszerese a folyószámla keretünknek, pedig az is tízszeresére nőtt az induláshoz képest. Erre jött rá az új berendezésgyártási projektekhez rulírozó projekthitel és további lízing. Ezzel párhuzamosan szétválasztottuk a gyártást és az eredetileg a cég tulajdonában lévő ingatlant, az eredeti tranzakciós hitelt pedig átfordítottuk amortizáló ingatlanhitelre.

Látható tehát, hogy a bank végig mellettünk állt, bízott bennünk és folyamatosan biztosította a szükséges finanszírozást ahogyan mi növekedtünk. Enélkül a bizalmi tőke nélkül lehetetlen lett volna ide eljutni.

Hogyan lehet fenntartani ezt a növekedést, milyen új projektekkel foglalkoztok?

Ahogy a weboldalunkon is írjuk a Ganzról: új menedzsment, új utak. Minden évben megtaláljuk az új kihívást, az utóbbi időszakban így vettünk olyan projektekben részt, mint a Puskás Standion, vagy a vasútbiztonsági mobil kommunikációs rendszer, a GSM-R 2 projekt.

Ahhoz, hogy ezeket meg tudjuk valósítani, elkezdtük korszerűsíteni a meglévő kapacitásokat és folyamatosan építjük a szakérdői gárdánkat. Jelenleg teljes körű fiatalításon dolgozunk, és megkezdtük a cég átfogó digitalizálását és építjük ki a vállalat digitális tudás-menedzsmentjét. Ezzel párhuzamosan pedig erősítjük a cég K+F lábát. A fő termékeinkkel erős árammal foglalkozunk, így adja magát a kérdés, hogy ezt tudjuk-e más területen is felhasználni, mint amilyen például az elektromos autók töltése. Ha ez a projekt beindul, az világszinten is izgalmas projekt lesz, feltéve, hogy sikerül biztosítani a megfelelő finanszírozást. 

“… vevőközpontúak vagyunk, rugalmasan dolgozunk és mindig win-win helyzeteket keresünk. Nem rövidtávon gondolkodunk, hanem hosszútávú tendenciákban és kapcsolatokban…”

A kiváló minőség az értéklánc minden pontján fontos

Mi miatt választja egy cég a Ganzot beszállítójának?

Három okból: vevőközpontúak vagyunk, rugalmasan dolgozunk és mindig win-win helyzeteket keresünk. Nem rövidtávon gondolkodunk, hanem hosszútávú tendenciákban és kapcsolatokban: nem az első projekten akarunk mindent megkeresni, tisztességes árat kérünk. A minőség ezért kulcskérdés. Nálunk nincs tervezett elavulás, hozzánk képest a versenytársak termékei általában kevesebb működtetési ciklust bírnak. Jó és tartós dolgokat gyártunk. Ennek köszönhetően folyamatosan bővül az ügyfélkör és olyan projekteket is el tudtunk hozni, ahol világelső szállítót tudtunk megverni. Ezt pedig csak úgy lehet, ha mind a Ganz munkatársai, mind a cég beszállítói ugyanolyan elkötelezettek. 

“A Ganz filozófiája, hogy a mi termékeink az örökkévalóságnak készülnek. A termék pont annyit tud, mint a leggyengébb láncszem…”

Ebből egyből adódik is a kérdés: mit keres a Ganz amikor beszállítókat, partnereket keres?

A Ganz filozófiája, hogy a mi termékeink az örökkévalóságnak készülnek. A termék pont annyit tud, mint a leggyengébb láncszem, tehát a szállítóinktól és partnereinktől is azt várjuk el, hogy ők is kiváló minőségben dolgozzanak. Ha mi rugalmasak, vevőközpontúak, megoldás-orientáltak vagyunk, akkor a partnereinknek is ilyennek kell lenniük. 

Ugyanakkor azt is vizsgáljuk, hogy hogyan tudunk a meglévő alapokra építeni, hogyan tudjuk az értékláncot horizontálisan és vertikálisan bővíteni. Ennek részeként a partneri hálózatunkat kihasználva indítottuk el a Ganz KK Solution Cloud-ot. Így egy platformon tudjuk integrálni a partnereinket és nagyobb projekteket tudunk elvállalni. A Ganz KK adja ehhez a brand-et, a projektszemléletet és finanszírozási képességet, partnereink pedig a szaktudásukat. 

A Ganz KK vezetőjének tanácsai fiatalabb cégeknek és a személyes motiváció

Mit tanácsolnál kisebb vagy induló cégek vezetőinek?

A legfontosabb talán a projekt szemlélet, amiről korábban beszéltem. De főleg a koronavírus után kiemelném, hogy amennyire egy vállalatnak lehetősége van, érdemes diverzifikálni. Nagyon gyorsan változik a világ, ami egyik évben működik, az nem biztos, hogy örökké fog. Olyan, hogy egy társaság vízszintesen megy, nincs. Vagy felfelé megy vagy lefelé, nincs köztes út.

Hogyan hatott a koronavírus a Ganz KK-ra?

A koronavírusnak köszönhetően több olyan folyamatot tudtunk digitalizálni, ami korábban lehetetlennek tűnt, ráadásul rekordidő alatt. Enélkül nem lettünk volna képesek tovább működni, ezt pedig mindenki kimondatlanul is értette, a legfiatalabbaktól az idősebb korosztályig. 

“A Ganz KK-nál minden évben szeretnénk magasabbra törni. Ha egy célt elérünk, […] nagyobb és nagyobb feladatokat kersünk. Engem ez motivál.”

Mi motivál Téged személyesen, mi az, amire különösen büszke vagy a céggel kapcsolatban?

Nincs egy meghatározott célom: ez egy folyamatosan mozgó célpont. A Ganz KK-nál minden évben szeretnénk magasabbra törni. Ha egy célt elérünk, nem ülünk a babérjainkon, mindig nagyobb és nagyobb feladatot keresünk. Engem ez motivál. 

Ez persze folyamatosan új kihívások elé állít, de élvezem, mert rengeteg a sikerélmény is. A másik pedig a személyes oldal: csak itt a Ganz KK-ban és közvetlen holdudvarban 2-300 családnak adunk munkát, ha pedig a teljes értékláncot nézzük, akkor ez nagyjából 1000 család, tehát közvetve 4000 embernek az életére van hatással a Ganz. Ilyen felelősség alatt néha recseg-ropog az ember válla, de látni a munkatársakat örülni, az felemelő érzés.

az interjút készítette: Csák János, CFA, FRM a Péntech Gazdsági Igazgatója

Milyen finanszírozási kihívásokkal kell ma a magyar vállalkozásoknak megküzdeniük, és hogyan segít ebben a faktorálás? -»

A vállalkozói hitel számos új lehetőséget nyithat meg egy kkv előtt. Igényeld felkészülten átfogó kisokosunk segítségével ->

Amikor egy-egy cél megvalósításához nem áll rendelkezésre elegendő anyagi forrás, felmerül a kérdés: hitel vagy lízing konstrukció a megfelelő megoldás? Melyik a gazdaságosabb egy

Iratkozz fel hírlevelünkre

Iratkozz fel, hogy mindig értesítést kapj amikor új blogposzttal jelentkezünk!