Likviditás: a túlélés kulcsa válság helyzetben

Péntech

Az elmúlt hetek történései alapjaiban változtatták meg a gazdasági környezetünket. A következő hetek és hónapok a piac átrendeződéséről fognak szólni, ami sok cég esetében jelentős likviditási problémákat vagy akár csődöt is jelenthet. Annak érdekében, hogy ez ne következzen be, 4 pontban összefoglaltuk, hogy mit tehet egy vállalkozó válság idején;

1) Mérd fel a helyzetet és tárgyalj partnereiddel

2) Kezeld kintlevőségeid   

3) Használd ki az állam által kínált mentőöveket és támogatásokat

4) Váltsd készpénzre, amit szükséges  

A lehetséges kiutak megvizsgálása előtt nézzük meg röviden, hogy milyen problémákat rejthet vállalkozói szemmel a koronavírus okozta gazdasági visszaesés.

2020 jó évnek ígérkezett a gazdaságban, ezért több cég növelte a termelést és befektetéseket hajtott végre. Csak a legóvatosabbak képeztek tartalékokat, míg a növekvő piacon a legtöbb vállalat a szabad forrásait termelésre és fejlesztésre fordította. A fejlett világba hirtelen betörő járvány és a vele járó, kibontakozóban lévő gazdasági válság sokakat váratlanul ért és komoly pénzügyi-likviditási kihívások elé állította a cégeket világszerte. Nézzük tehát, mit lehet tenni a válság idején, hogy ezt az időszakot minél jobban átvészeljük.


1) Mérd fel a helyzetet és tárgyalj partnereiddel

A legelső lépés, hogy felmérjük, milyen súlyos a helyzet, illetve, hogy milyen kiadásai és bevételei várhatóak a vállalkozásnak. Amennyiben a cég nem, vagy csak szűkösen tudja fedezni kiadásait, cselekedni kell!

A kommunikáció különösen fontos a jelen helyzetben, hiszen a koronavírus okozta problémák minden céget érintenek. Éppen ezért mindenki érdekelt egy közös megoldás megtalálásában. Ha vevőid nagyobb, pénzügyileg erősebb cégek, akkor kérj rövidebb fizetési határidőket, vagy akár előre fizetést, és hivatkozz a megváltozott gazdasági helyzetre. Egy megrendelőnek sem érdeke az, hogy a szállítója tönkre menjen, így ha nem is fogadják el a javaslatod, valószínűleg fognak tudni olyan megoldást találni, ami mindkét fél számára megfelelő és biztonságot nyújt. Ugyanígy érdemes felvenni a kapcsolatot a cég beszállítóival is, és megpróbálni kitolni a fizetési határidőket.

2) Kezeld kintlevőségeid

A válság idején a legfontosabb, hogy a kintlevőségek minél előbb cégen belülre kerüljenek. Ami nincs cégen belül, veszélyben lehet egy ilyen időszakban. Éppen ezért fontos, hogy vevőiddel, partnereiddel folyamatos kapcsolatban legyél. Ha a partnered nem tudja, vagy nem akarja csökkenteni a fizetési határidőt, érdemes a faktoring szolgáltatást, mint alternatívát felhasználni. Gyakran a költségeket tovább lehet terhelni a vevőre és így a hosszú fizetési határidő akár 24 órára rövidül. Hogy mi is pontosan a faktoring és kinek jó, az az alábbi cikkből kiderül.

Érdemes ilyenkor megvizsgálni azokat a kintlevőségeket is, ahol partnereid jelentős késedelemben vannak. Ezekre jelenthet megoldást, ha követeléskezelésre továbbadod. A követeléskezelők hivatalos felszólítóleveleket írnak és átveszik a teljes partnerkommunikációt profi és megbízható módón, úgy, hogy az ügyfélkapcsolatod ne sérüljön. Általában sikerdíjért dolgoznak a szolgáltatók, így ez az opció kényelmes és nem jár előzetes költségekkel a számodra.

3) Használd ki az állam által kínált mentőöveket és támogatásokat

Az MNB felismerte a fennálló kihívásokat és több intézkedés formájában igyekszik támogatni a vállalkozókat. Például hiteltörlesztési monatóriumot, az az haladékot rendel el a Növekedési Hitelprogram (NHP) keretében nyújtott hitelekre, melyben a kis- és középvállalatok közel 200 milliárd forintnyi finanszírózásban részesülnek. Ez azt jelenti, hogy a programban résztvevő vállalkozások hiteltörlesztési kötelezettsége az év végéig megszűnik. Ha még nincs NHP-s hiteled, lehet itt az alkalom, hogy kihasználd ezt a lehetőséget. Kisebb bürokrácia árán meglehetősen jó finanszírozási opciót kínálnak az államilag támogatott hitelek és meglepően széles körben alkalmasak rá a vállalatok.

4) Váltsd készpénzre, amit szükséges

Jelen helyzetben minden cég számára a legfontosabb, hogy megőrizze likviditását, vagyis fizetőképes tudjon maradni és elkerülje a csődöt. Ha egy vállalkozás már kihasznált minden más lehetőséget és továbbra sem tudja fizetni munkavállalóit és számláit, akkor meg kell vizsgálni más megoldásokat, amikkel pénzhez tud jutni. Végső lehetőségként át kell tekintened vagyonod, és felmérni, hogy mik azok az eszközök, ingóságok, melyek nem létszükségleti elemei a mindennapi működésnek, és ezért eladhatók. Sajnos a jelenlegi piacon ezeket valószínűleg csak áron alul lehet értékesíteni, úgyhogy ezzel a megoldással csak akkor érdemes élni, ha másképp sehogyan nem tudod biztosítani a működéshez szükséges pénzállományt.


Összefoglalva tehát a kibontakozóban lévő gazdasági visszesés ellenére a vállalkozásoknak megvan a lehetőségük arra, hogy esetlegesen fellépő likviditási gondjaikat orvosolják. Minden cég megrendelője és szállítója érdekelt abban, hogy partnereikkel fennmaradjon a kapcsolat, és továbbra is tudják biztosítani szolgáltatásaikat, termékeiket.

A kiélezett helyzetre való tekintettel ingyenes pénzügyi/likviditási tanácsadást kínálunk az érdeklődőknek. Pénzügyi Igazgatónk, Csák János, CFA, FRM számos külföldi és hazai pénzintézetnél szerzett tapasztalattal, szívesen ad személyre szabott tanácsot. Tanácsadásra ezen a linken keresztül tudsz jelentkezni.

A Péntech Solutions online faktoring és követeléskezelő megoldásairól pedig ezen a linken tudsz informálódni.

Mi is pontosan a vállalati lízing, milyen típusai vannak és mire kell figyelni igényléskor? Tudd meg a válaszokat cikkünkből →

Töltsd le faktoring kisokosunkat díjmentesen, amiben mindent megtalálsz összefoglalva, amit a faktoringról tudnod kell.

Mi a különbség a hitel és a faktoring között? Milyen esetben melyiket érdemes választanod vállalkozásod számára? Tudd meg cikkünkből!

Iratkozz fel hírlevelünkre

Iratkozz fel, hogy mindig értesítést kapj amikor új blogposzttal jelentkezünk!