Sikeres vállalatvezetők:

interjú Félix Miklóssal

2020.07.14.

“A tervezés kulcskérdés” – hangsúlyozza Félix Miklós, a Family Frost ügyvezetője és tulajdonosa. A cég a magyarországi jégkrém piac egyik vezető szereplője, de kínálatuk sokkal szélesebb. A Family Frost autói fagyasztott zöldségeket, hústermékeket és süteményeket is szállítanak.

Interjúnkban Félix Miklós a cég történetéről és víziójáról mesél. Azt is elmondja, hogy mi a jó partneri együttműködés kulcsa és hogy mi alapján választja a Family Frost a beszállítóit. Azt is megosztotta velünk, hogy ő hogyan menedzseli a vállalatot, és milyen tanácsokat adna egy most induló, kezdő vállalkozásnak.


Azt hiszem, hogy a Family Frostot senkinek sem kell külön bemutatni, hiszen bárki aki valaha nyaralt a Balatonon, fel tudja idézni a Family Frost-os kocsik dallamát. Tudna mesélni a cégről részletesebben?


A Family Frost itthon 1992-ben indult, én pár évvel az indulás után csatlakoztam. Akkor növekvő fázisban volt a cég és nekem, mint ügyvezetőnek az volt a feladatom, hogy a növekedést tovább folytassuk, és országos hálózatot építsünk ki. Miután ezt teljesítettük, onnan a megfelelő működtetés volt a feladat. Egy multicég leányvállalataként minden országban volt helyi leányvállalat, így nemzetközi terjeszkedésben nem gondolkodtunk.

Maga a tulajdonosi struktúra sokat változott az idők során, gyakorlatilag 2-3 évente tulajdonost váltott a csoport, végül 2015-ben amikor az akkori tulajdonos, az Eismann úgy döntött, hogy a Family Frost cégcsoportot részben eladja, részben beolvasztja a saját szervezetbe, akkor a menedzsment két másik tagjával és két külső befektetővel megvásároltuk a magyar leányvállalatot.

"Európában a skandináv országokban a legmagasabb jégkrémfogyasztás..."

A legtöbb embernek a jégkrém jut eszébe, amikor a Family Frost nevét hallják, de a cég termékportfóliója kiterjedtebb…


A cégnek skandináv gyökerei vannak. Tudni kell, hogy Európában a skandináv országokban a legmagasabb jégkrémfogyasztás, illetve általánosságban elmondható, hogy akármilyen furcsán is hangzik, minél hidegebb egy ország, annál több jégkrémet fogyasztanak. A magyarok hatodannyi jégkrémet esznek, mint a svédek, ráadásul Magyarországon – és általánosságban Közép-Kelet-Európában – nagyon szezonális a fogyasztás. A Family Frost természetesen nem csak télen működik, éppen ezért a kínálatunkat is úgy alakítottuk, hogy a jégkrémen kívül olyan termékeket is eladjunk, amire egész évben van kereslet, mint például a fagyasztott zöldségek, húsok, vagy akár sütemények.

A Family Frost csoporton belül mindig is Magyarországon volt a legnagyobb választék, majdnem a fele az eladásainknak nem jégkrémből származik. A cég prémium kategóriás termékeket is árul, ez a szolgáltatásban és a beszállítók kiválasztásában is látszik, ugyanis a Family Frost alapvetően kereskedelemmel foglalkozik, nálunk nincs saját gyártás. Filozófiánk, hogy jó minőséget kínáljunk elfogadható áron, ráadásul házhoz szállítva, ami egy egyedi és ingyenes plusz szolgáltatás. Ez azért fontos, mert a jégkrémnél látszik, hogy egy hosszú bevásárlás után megolvad, de a fagyasztott zöldség esetében ez a zárt tasak miatt nem látható, pedig ott is megindul az olvadás, ami miatt rosszabb lesz a minőség és nagyobbak az egészségügyi kockázatok is.

"... annak ellenére, hogy multinacionális cég leányvállalata voltunk, nagyon nagy önállósággal bírtunk a legtöbb területen... százmilliós szerződéseket is mindenféle külön jóváhagyás nélkül köthettem. "

1996 óta vezeti a céget, és 2015-ben lett tulajdonos. Hogyan változott a cég élete az elmúlt öt évben?


Nagyon sok minden változatlan maradt: annak ellenére, hogy multinacionális cég leányvállalata voltunk, nagyon nagy önállósággal bírtunk a legtöbb területen. A cég szerződései tekintetében teljesen szabad kezet kaptam, százmilliós szerződéseket is mindenféle külön jóváhagyás nélkül köthettem.

A beruházások már nem voltak ilyen egyszerűek: kis túlzással, ha egy sámlit akartam volna beszerezni, az is egy féléves procedúra volt, amíg jóváhagyták a beruházási keretet. Ez nagyon megváltozott, két tulajdonostársammal súlytól függően gyakorlatilag pillanatok alatt tudunk ilyen döntéseket hozni. Tehát ez volt komoly változás, amúgy a működési módszereink, jellegünk nem változott.

És mi a cég víziója, hogyan fog kinézni a cég öt vagy tíz év múlva?


Az egyik előny, hogy a beruházásokat rugalmasan tudjuk alakítani, hogy ezzel új növekedési lehetőségeket is ki tudunk nyitni. Hosszútávon el akarunk mozdulni a mostani, kereskedelemre szorítkozó szerepkörtől és elkezdjük felépíteni a logisztikai üzletünket.

Korábban az anyavállalat üzleti politikája miatt csak bérelni tudtunk, tulajdonosként viszont három éve elhatároztuk, hogy beruházunk egy saját hűtőházra. Ez azóta megvalósult, sőt, azon kívül, hogy teljesen kielégíti a Family Frost igényeit, többlet kapacitásunk van, amit bérbe is tudunk adni.

Ezen felül a beruházást úgy terveztük, hogy amennyiben erre szükség lenne, további bővítéseket tudunk végrehajtani. A cég jövőképe tehát, hogy a kereskedelmi tevékenységet tovább növeljük, de mellette egy szolgáltatói kompetenciát is kiépítsünk.

Ahogy korábban említette, a minőség miatt különösen fontos, hogy milyen beszállítókkal dolgozik a cég. Mi alapján választják ki partnereiket?


A legfőbb tulajdonságok, amiket keresünk: a minőség és a konzisztencia. Rendszeresen tartunk vakteszteket és nem kis büszkeséggel mondhatom, hogy a termékeink kiemelkedően jól teljesítenek.

A beszerzések nagyjából kétharmada magyar beszállítóktól érkezik, a maradék egyharmad külföldről. A beszállítók egy részét még a korábbi cégcsoporton belülről tartottuk meg, például a zöldség mixek egy része a mai napig az Eismanntól jön, de a szomszéd gyár (az egykori Buda Tej, ami korábban a Schöller és a Nestlé alatt a csoporthoz tartozott), szintén szállít be nekünk jégkrémet. A termékek közül a zöldségek vegyesek, míg a húsok és sütemények szinte kizárólag magyar beszállítóktól érkeznek.

"A cég pénzügyi menedzsment filozófiája, hogy inkább fizet két nappal a fizetési határidő előtt, mint fél órával utána."

Hogyan működik együtt a beszállítóival a Family Frost?


A partnereinkkel hosszú távon dolgozunk együtt, legtöbbjük piacvezető a maga nemében: erre szükség is van ahhoz, hogy a megfelelő minőséget és konzisztenciát hozni tudják. Néhányukkal már 20 éve együtt dolgozunk, tudjuk, hogy mire számíthatunk tőlük – és ők is tudják, hogy mire számíthatnak tőlünk. Erre egy jó példa a fizetési határidő és a fizetési fegyelem. A cég pénzügyi menedzsment filozófiája, hogy inkább fizet két nappal a fizetési határidő előtt, mint fél órával utána. Ezt a partnereink értékelik. Továbbá mi nagy mennyiségben, kevés cikkelemet rendelünk, így fizetési és üzleti szempontból is könnyű számolni velünk.

Természetesen emellett is hozunk be új cégeket, ezeket minden esetben személyesen vizsgáljuk. Nálunk nincs belistázás, se polc pénz, de a minőség nagyon fontos, nem engedünk meg megingást. Szerződéseinkben is szerepelnek erre vonatkozó kitételeket, nem a szokásos szabványok szerint dolgozunk, hanem magasabb sztenderdek szerint. Az együttműködések elején kérünk „etalon” mintákat, ezeket lefagyasztjuk, és ha felmerül, hogy romlott a minőség, ezeket a mintákat vesszük elő az összehasonlításhoz. Ha nem sikerül tartani az ígért minőséget, akkor először leülünk, megpróbáljuk megoldani, de ha ez több alkalommal is előfordul, akkor új beszállítót keresünk. Hála az égnek az utóbbi 25 év alatt jelentősen javult a hazai szállítási és minőségi fegyelem, ég és föld a különbség.

Hogyan hatott a cégre a koronavírus?


A járvány összességében nagy változást hozott a vásárlói szokásokban. Szerintem lesz egy jelentős visszarendeződés, ha csak nem lesz egy erős második hullám – bár remélem, hogy erre nem kerül sor.

Élelmiszer kereskedőként, pláne olyan cégként, aki házhoz szállítást végez, a szerencsésebbek közé tartozunk. A járvány alatt sokaknak eszébe jutott, hogy a Family Frost nem csak jégkrémet árul, hanem egyéb élelmiszert is lehet nálunk venni. Ez reméljük, hogy a koronavírus alatt jobban beivódott a köztudatba. Mindenesetre ezt hangsúlyozzuk: nálunk nem csak a járvány alatt lehet zöldséget, húsokat és süteményeket venni.

"... mindig jön új lehetőség, és ha gondolkodás nélkül ugrasz bele valamibe, akkor lehet, hogy szerencsés leszel, de tapasztalatom szerint sokkal valószínűbb, hogy valami rosszba futsz bele."

Mit javasolna fiatalabb és kisebb cégeknek?


Korábban Ausztráliában éltem és mikor ott voltam, elvégeztem egy tőzsdei tanfolyamot. Ott tanultam meg, hogy amikor valaki azt mondja, hogy „ilyen alkalmad még egy nem lesz” akkor mindig legyél óvatos. Az én tapasztalatom, hogy mindig jön új lehetőség, és ha gondolkodás nélkül ugrasz bele valamibe, akkor lehet, hogy szerencsés leszel, de tapasztalatom szerint sokkal valószínűbb, hogy valami rosszba futsz bele. Ez különösen fontos a fiatal cégeknek is. Ne zavarjon meg az senkit sem, hogyha van egy soha vissza nem térő alkalom, hogy beszállítson például valamelyik multinak – még ha nagyon rossz árazás mellett is. Ha tényleg jó a termék, akkor az a vevő két hónap múlva is vissza fog jönni – sőt, lehet, hogy akkor már jobb ár mellett lesz hajlandó vásárolni.

"A tervezés kulcskérdés..."

A másik tanács, amit adnék, hogy a tervezés kulcskérdés. Én mindig inkább kevesebbet ígértem, de azt biztonságosan hoztam. Rettenetesen fontos pontosan tervezni. A papír mindent kibír, de ne engedjenek a kísértésnek, kerüljék el, hogy irracionális várakozásai legyenek a partnereiknek vagy befektetőiknek. Végül kiderül, ha nem sikerül teljesíteni, akkor viszont elvész a bizalom, és a partner szakmailag fogja megkérdőjeleződni a vállalatot. Sokan túlvállalják magukat, ehelyett a pontos és óvatos tervezést javaslom, nekem bevált.

az interjút készítette: Csák János, CFA, FRM.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.

Sikeres vállalatvezetők:

interjú Félix Miklóssal

2020.07.14.

“A tervezés kulcskérdés” – hangsúlyozza Félix Miklós, a Family Frost ügyvezetője és tulajdonosa. A cég a magyarországi jégkrém piac egyik vezető szereplője, de kínálatuk sokkal szélesebb. A Family Frost autói fagyasztott zöldségeket, hústermékeket és süteményeket is szállítanak.

Interjúnkban Félix Miklós a cég történetéről és víziójáról mesél. Azt is elmondja, hogy mi a jó partneri együttműködés kulcsa és hogy mi alapján választja a Family Frost a beszállítóit. Azt is megosztotta velünk, hogy ő hogyan menedzseli a vállalatot, és milyen tanácsokat adna egy most induló, kezdő vállalkozásnak.


Azt hiszem, hogy a Family Frostot senkinek sem kell külön bemutatni, hiszen bárki aki valaha nyaralt a Balatonon, fel tudja idézni a Family Frost-os kocsik dallamát. Tudna mesélni a cégről részletesebben?


A Family Frost itthon 1992-ben indult, én pár évvel az indulás után csatlakoztam. Akkor növekvő fázisban volt a cég és nekem, mint ügyvezetőnek az volt a feladatom, hogy a növekedést tovább folytassuk, és országos hálózatot építsünk ki. Miután ezt teljesítettük, onnan a megfelelő működtetés volt a feladat. Egy multicég leányvállalataként minden országban volt helyi leányvállalat, így nemzetközi terjeszkedésben nem gondolkodtunk.

Maga a tulajdonosi struktúra sokat változott az idők során, gyakorlatilag 2-3 évente tulajdonost váltott a csoport, végül 2015-ben amikor az akkori tulajdonos, az Eismann úgy döntött, hogy a Family Frost cégcsoportot részben eladja, részben beolvasztja a saját szervezetbe, akkor a menedzsment két másik tagjával és két külső befektetővel megvásároltuk a magyar leányvállalatot.

"Európában a skandináv országokban a legmagasabb jégkrémfogyasztás..."

A legtöbb embernek a jégkrém jut eszébe, amikor a Family Frost nevét hallják, de a cég termékportfóliója kiterjedtebb…


A cégnek skandináv gyökerei vannak. Tudni kell, hogy Európában a skandináv országokban a legmagasabb jégkrémfogyasztás, illetve általánosságban elmondható, hogy akármilyen furcsán is hangzik, minél hidegebb egy ország, annál több jégkrémet fogyasztanak. A magyarok hatodannyi jégkrémet esznek, mint a svédek, ráadásul Magyarországon – és általánosságban Közép-Kelet-Európában – nagyon szezonális a fogyasztás. A Family Frost természetesen nem csak télen működik, éppen ezért a kínálatunkat is úgy alakítottuk, hogy a jégkrémen kívül olyan termékeket is eladjunk, amire egész évben van kereslet, mint például a fagyasztott zöldségek, húsok, vagy akár sütemények.

A Family Frost csoporton belül mindig is Magyarországon volt a legnagyobb választék, majdnem a fele az eladásainknak nem jégkrémből származik. A cég prémium kategóriás termékeket is árul, ez a szolgáltatásban és a beszállítók kiválasztásában is látszik, ugyanis a Family Frost alapvetően kereskedelemmel foglalkozik, nálunk nincs saját gyártás. Filozófiánk, hogy jó minőséget kínáljunk elfogadható áron, ráadásul házhoz szállítva, ami egy egyedi és ingyenes plusz szolgáltatás. Ez azért fontos, mert a jégkrémnél látszik, hogy egy hosszú bevásárlás után megolvad, de a fagyasztott zöldség esetében ez a zárt tasak miatt nem látható, pedig ott is megindul az olvadás, ami miatt rosszabb lesz a minőség és nagyobbak az egészségügyi kockázatok is.

"... annak ellenére, hogy multinacionális cég leányvállalata voltunk, nagyon nagy önállósággal bírtunk a legtöbb területen... százmilliós szerződéseket is mindenféle külön jóváhagyás nélkül köthettem. "

1996 óta vezeti a céget, és 2015-ben lett tulajdonos. Hogyan változott a cég élete az elmúlt öt évben?


Nagyon sok minden változatlan maradt: annak ellenére, hogy multinacionális cég leányvállalata voltunk, nagyon nagy önállósággal bírtunk a legtöbb területen. A cég szerződései tekintetében teljesen szabad kezet kaptam, százmilliós szerződéseket is mindenféle külön jóváhagyás nélkül köthettem.

A beruházások már nem voltak ilyen egyszerűek: kis túlzással, ha egy sámlit akartam volna beszerezni, az is egy féléves procedúra volt, amíg jóváhagyták a beruházási keretet. Ez nagyon megváltozott, két tulajdonostársammal súlytól függően gyakorlatilag pillanatok alatt tudunk ilyen döntéseket hozni. Tehát ez volt komoly változás, amúgy a működési módszereink, jellegünk nem változott.

És mi a cég víziója, hogyan fog kinézni a cég öt vagy tíz év múlva?


Az egyik előny, hogy a beruházásokat rugalmasan tudjuk alakítani, hogy ezzel új növekedési lehetőségeket is ki tudunk nyitni. Hosszútávon el akarunk mozdulni a mostani, kereskedelemre szorítkozó szerepkörtől és elkezdjük felépíteni a logisztikai üzletünket.

Korábban az anyavállalat üzleti politikája miatt csak bérelni tudtunk, tulajdonosként viszont három éve elhatároztuk, hogy beruházunk egy saját hűtőházra. Ez azóta megvalósult, sőt, azon kívül, hogy teljesen kielégíti a Family Frost igényeit, többlet kapacitásunk van, amit bérbe is tudunk adni.

Ezen felül a beruházást úgy terveztük, hogy amennyiben erre szükség lenne, további bővítéseket tudunk végrehajtani. A cég jövőképe tehát, hogy a kereskedelmi tevékenységet tovább növeljük, de mellette egy szolgáltatói kompetenciát is kiépítsünk.

Ahogy korábban említette, a minőség miatt különösen fontos, hogy milyen beszállítókkal dolgozik a cég. Mi alapján választják ki partnereiket?


A legfőbb tulajdonságok, amiket keresünk: a minőség és a konzisztencia. Rendszeresen tartunk vakteszteket és nem kis büszkeséggel mondhatom, hogy a termékeink kiemelkedően jól teljesítenek.

A beszerzések nagyjából kétharmada magyar beszállítóktól érkezik, a maradék egyharmad külföldről. A beszállítók egy részét még a korábbi cégcsoporton belülről tartottuk meg, például a zöldség mixek egy része a mai napig az Eismanntól jön, de a szomszéd gyár (az egykori Buda Tej, ami korábban a Schöller és a Nestlé alatt a csoporthoz tartozott), szintén szállít be nekünk jégkrémet. A termékek közül a zöldségek vegyesek, míg a húsok és sütemények szinte kizárólag magyar beszállítóktól érkeznek.

"A cég pénzügyi menedzsment filozófiája, hogy inkább fizet két nappal a fizetési határidő előtt, mint fél órával utána."

Hogyan működik együtt a beszállítóival a Family Frost?


A partnereinkkel hosszú távon dolgozunk együtt, legtöbbjük piacvezető a maga nemében: erre szükség is van ahhoz, hogy a megfelelő minőséget és konzisztenciát hozni tudják. Néhányukkal már 20 éve együtt dolgozunk, tudjuk, hogy mire számíthatunk tőlük – és ők is tudják, hogy mire számíthatnak tőlünk. Erre egy jó példa a fizetési határidő és a fizetési fegyelem. A cég pénzügyi menedzsment filozófiája, hogy inkább fizet két nappal a fizetési határidő előtt, mint fél órával utána. Ezt a partnereink értékelik. Továbbá mi nagy mennyiségben, kevés cikkelemet rendelünk, így fizetési és üzleti szempontból is könnyű számolni velünk.

Természetesen emellett is hozunk be új cégeket, ezeket minden esetben személyesen vizsgáljuk. Nálunk nincs belistázás, se polc pénz, de a minőség nagyon fontos, nem engedünk meg megingást. Szerződéseinkben is szerepelnek erre vonatkozó kitételeket, nem a szokásos szabványok szerint dolgozunk, hanem magasabb sztenderdek szerint. Az együttműködések elején kérünk „etalon” mintákat, ezeket lefagyasztjuk, és ha felmerül, hogy romlott a minőség, ezeket a mintákat vesszük elő az összehasonlításhoz. Ha nem sikerül tartani az ígért minőséget, akkor először leülünk, megpróbáljuk megoldani, de ha ez több alkalommal is előfordul, akkor új beszállítót keresünk. Hála az égnek az utóbbi 25 év alatt jelentősen javult a hazai szállítási és minőségi fegyelem, ég és föld a különbség.

Hogyan hatott a cégre a koronavírus?


A járvány összességében nagy változást hozott a vásárlói szokásokban. Szerintem lesz egy jelentős visszarendeződés, ha csak nem lesz egy erős második hullám – bár remélem, hogy erre nem kerül sor.

Élelmiszer kereskedőként, pláne olyan cégként, aki házhoz szállítást végez, a szerencsésebbek közé tartozunk. A járvány alatt sokaknak eszébe jutott, hogy a Family Frost nem csak jégkrémet árul, hanem egyéb élelmiszert is lehet nálunk venni. Ez reméljük, hogy a koronavírus alatt jobban beivódott a köztudatba. Mindenesetre ezt hangsúlyozzuk: nálunk nem csak a járvány alatt lehet zöldséget, húsokat és süteményeket venni.

"... mindig jön új lehetőség, és ha gondolkodás nélkül ugrasz bele valamibe, akkor lehet, hogy szerencsés leszel, de tapasztalatom szerint sokkal valószínűbb, hogy valami rosszba futsz bele."

Mit javasolna fiatalabb és kisebb cégeknek?


Korábban Ausztráliában éltem és mikor ott voltam, elvégeztem egy tőzsdei tanfolyamot. Ott tanultam meg, hogy amikor valaki azt mondja, hogy „ilyen alkalmad még egy nem lesz” akkor mindig legyél óvatos. Az én tapasztalatom, hogy mindig jön új lehetőség, és ha gondolkodás nélkül ugrasz bele valamibe, akkor lehet, hogy szerencsés leszel, de tapasztalatom szerint sokkal valószínűbb, hogy valami rosszba futsz bele. Ez különösen fontos a fiatal cégeknek is. Ne zavarjon meg az senkit sem, hogyha van egy soha vissza nem térő alkalom, hogy beszállítson például valamelyik multinak – még ha nagyon rossz árazás mellett is. Ha tényleg jó a termék, akkor az a vevő két hónap múlva is vissza fog jönni – sőt, lehet, hogy akkor már jobb ár mellett lesz hajlandó vásárolni.

"A tervezés kulcskérdés..."

A másik tanács, amit adnék, hogy a tervezés kulcskérdés. Én mindig inkább kevesebbet ígértem, de azt biztonságosan hoztam. Rettenetesen fontos pontosan tervezni. A papír mindent kibír, de ne engedjenek a kísértésnek, kerüljék el, hogy irracionális várakozásai legyenek a partnereiknek vagy befektetőiknek. Végül kiderül, ha nem sikerül teljesíteni, akkor viszont elvész a bizalom, és a partner szakmailag fogja megkérdőjeleződni a vállalatot. Sokan túlvállalják magukat, ehelyett a pontos és óvatos tervezést javaslom, nekem bevált.

az interjút készítette: Csák János, CFA, FRM.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.