Likviditás: a túlélés kulcsa válság helyzetben.

Az elmúlt hetek történései alapjaiban változtatták meg a gazdasági környezetünket. A következő hetek és hónapok a piac átrendeződéséről fognak szólni, ami sok cég esetében jelentős likviditási problémákat vagy akár csődöt is jelenthet. Annak érdekében, hogy ez ne következzen be, 4 pontban összefoglaltuk, hogy mit tehet egy vállalkozó válság idején;

1) Mérje fel a helyzetet és tárgyaljon partnereivel

2) Kezelje kintlevőségeit   

3) Használja ki az állam által kínált mentőöveket és támogatásokat

4) Váltsa készpénzre, amit szükséges  

törölhető

A lehetséges kiutak megvizsgálása előtt nézzük meg röviden, hogy milyen problémákat rejthet vállalkozói szemmel a koronavírus okozta gazdasági visszaesés.

2020 jó évnek ígérkezett a gazdaságban, ezért több cég növelte a termelést és befektetéseket hajtott végre. Csak a legóvatosabbak képeztek tartalékokat, míg a növekvő piacon a legtöbb vállalat a szabad forrásait termelésre és fejlesztésre fordította. A fejlett világba hirtelen betörő járvány és a vele járó, kibontakozóban lévő gazdasági válság sokakat váratlanul ért és komoly pénzügyi-likviditási kihívások elé állította a cégeket világszerte. Nézzük tehát, mit lehet tenni a válság idején, hogy ezt az időszakot minél jobban átvészeljük.


1) Mérje fel a helyzetet és tárgyaljon partnereivel

A legelső lépés, hogy felmérjük, milyen súlyos a helyzet, illetve, hogy milyen kiadásai és bevételei várhatóak a vállalkozásnak. Amennyiben a cég nem, vagy csak szűkösen tudja fedezni kiadásait, cselekedni kell!

A kommunikáció különösen fontos a jelen helyzetben, hiszen a koronavírus okozta problémák minden céget érintenek. Éppen ezért mindenki érdekelt egy közös megoldás megtalálásában. Ha vevői nagyobb, pénzügyileg erősebb cégek, akkkor kérjen rövidebb fizetési határidőket, vagy akár előre fizetést, és hivatkozzon a megváltozott gazdasági helyzetre. Egy megrendelőnek sem érdeke az, hogy a szállítója tönkre menjen, így ha nem is fogadják el a javaslatát, valószínűleg fognak tudni olyan megoldást találni, ami mindkét fél számára megfelelő és biztonságot nyújt. Ugyanígy érdemes felvenni a kapcsolatot a cég beszállítóival is, és megpróbálni kitolni a fizetési határidőket.

2) Kezelje kintlevőségeit

A válság idején a legfontosabb, hogy a kintlevőségek minél előbb cégen belülre kerüljenek. Ami nincs cégen belül, veszélyben lehet egy ilyen időszakban. Éppen ezért fontos, hogy vevőivel, partereivel folyamatos kapcsolatban legyen. Ha a partnere nem tudja, vagy nem akarja csökkenteni a fizetési határidőt, érdemes a faktoring szolgáltatást, mint alternatívát felhasználni. Gyakran a költségeket tovább lehet terhelni a vevőre és így a hosszú fizetési határidő akár 24 órára rövidül. Hogy mi is pontosan a faktoring és kinek jó, az az alábbi cikkből kiderül.

Érdemes ilyenkor megvizsgálni azokat a kintlevőségeket is, ahol partnerei jelentős késedelemben vannak. Ezekre jelenthet megoldást, ha követeléskezelésre továbbadja. A követeléskezelők hivatalos felszólítóleveleket írnak és átveszik a teljes partnerkommunikációt profi és megbízható módón, úgy, hogy az Ön ügyfélkapcsolata ne sérüljön. Általában sikerdíjért dolgoznak a szolgáltatók, így ez az opció kényelmes és nem jár előzetes költségekkel az Ön számára.

3) Használja ki az állam által kínált mentőöveket és támogatásokat


Az MNB felismerte a fennálló kihívásokat és több intézkedés formájában igyekszik támogatni a vállalkozókat. Például hiteltörlesztési monatóriumot, az az haladékot rendel el a Növekedési Hitelprogram (NHP) keretében nyújtott hitelekre, melyben a kis- és középvállalatok közel 200 milliárd forintnyi finanszírózásban részesülnek. Ez azt jelenti, hogy a programban résztvevő vállalkozások hiteltörlesztési kötelezettsége az év végéig megszűnik. Ha még nincs NHP-s hitele, lehet itt az alkalom, hogy kihasználja ezt a lehetőséget. Kisebb bürokrácia árán meglehetősen jó finanszírozási opciót kínálnak az államilag támogatott hitelek és meglepően szélés körben alkalmasak rá a vállalatok.

4) Váltsa készpénzre, amit szükséges


Jelen helyzetben minden cég számára a legfontosabb, hogy megőrizze likviditását, vagyis fizetőképes tudjon maradni és elkerülje a csődöt. Ha egy vállalkozás már kihasznált minden más lehetőséget és továbbra sem tudja fizetni munkavállalóit és számláit, akkor meg kell vizsgálni más megoldásokat, amikkel pénzhez tud jutni. Végső lehetőségként át kell tekinteni vagyonát, és felmérni, hogy mik azok az eszközök, ingóságok, melyek nem létszükségleti elemei a mindennapi működésnek, és ezért eladhatók. Sajnos a jelenlegi piacon ezeket valószínűleg csak áron alul lehet értékesíteni, úgyhogy ezzel a megoldással csak akkor érdemes élni, ha másképp sehogyan nem tudja biztosítani a működéshez szükséges pénzállományt.


Összefoglalva tehát a kibontakozóban lévő gazdasági visszesés ellenére a vállalkozásoknak megvan a lehetőségük arra, hogy esetlegesen fellépő likviditási gondjaikat orvosolják. Minden cég megrendelője és szállítója érdekelt abban, hogy partnereikkel fennmaradjon a kapcsolat, és továbbra is tudják biztosítani szolgáltatásaikat, termékeiket.

A kiélezett helyzetre való tekintettel ingyenes pénzügyi/likviditási tanácsadást kínálunk az érdeklődőknek. Pénzügyi Igazgatónk, Csák János, CFA, FRM számos külföldi és hazai pénzintézetnél szerzett tapasztalattal, szívesen ad Önnek személyre szabott tanácsot. Tanácsadásra ezen a linken keresztül tud jelentkezni.

A Péntech Solutions online faktoring és követeléskezelő megoldásairól pedig ezen a linken tud informálódni.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.

Likviditás: a túlélés kulcsa válság helyzetben.

Az elmúlt hetek történései alapjaiban változtatták meg a gazdasági környezetünket. A következő hetek és hónapok a piac átrendeződéséről fognak szólni, ami sok cég esetében jelentős likviditási problémákat vagy akár csődöt is jelenthet. Annak érdekében, hogy ez ne következzen be, 4 pontban összefoglaltuk, hogy mit tehet egy vállalkozó válság idején;

1) Mérje fel a helyzetet és tárgyaljon partnereivel

2) Kezelje kintlevőségeit   

3) Használja ki az állam által kínált mentőöveket és támogatásokat

4) Váltsa készpénzre, amit szükséges  

törölhető

A lehetséges kiutak megvizsgálása előtt nézzük meg röviden, hogy milyen problémákat rejthet vállalkozói szemmel a koronavírus okozta gazdasági visszaesés.

2020 jó évnek ígérkezett a gazdaságban, ezért több cég növelte a termelést és befektetéseket hajtott végre. Csak a legóvatosabbak képeztek tartalékokat, míg a növekvő piacon a legtöbb vállalat a szabad forrásait termelésre és fejlesztésre fordította. A fejlett világba hirtelen betörő járvány és a vele járó, kibontakozóban lévő gazdasági válság sokakat váratlanul ért és komoly pénzügyi-likviditási kihívások elé állította a cégeket világszerte. Nézzük tehát, mit lehet tenni a válság idején, hogy ezt az időszakot minél jobban átvészeljük.


1) Mérje fel a helyzetet és tárgyaljon partnereivel

A legelső lépés, hogy felmérjük, milyen súlyos a helyzet, illetve, hogy milyen kiadásai és bevételei várhatóak a vállalkozásnak. Amennyiben a cég nem, vagy csak szűkösen tudja fedezni kiadásait, cselekedni kell!

A kommunikáció különösen fontos a jelen helyzetben, hiszen a koronavírus okozta problémák minden céget érintenek. Éppen ezért mindenki érdekelt egy közös megoldás megtalálásában. Ha vevői nagyobb, pénzügyileg erősebb cégek, akkkor kérjen rövidebb fizetési határidőket, vagy akár előre fizetést, és hivatkozzon a megváltozott gazdasági helyzetre. Egy megrendelőnek sem érdeke az, hogy a szállítója tönkre menjen, így ha nem is fogadják el a javaslatát, valószínűleg fognak tudni olyan megoldást találni, ami mindkét fél számára megfelelő és biztonságot nyújt. Ugyanígy érdemes felvenni a kapcsolatot a cég beszállítóival is, és megpróbálni kitolni a fizetési határidőket.

2) Kezelje kintlevőségeit

A válság idején a legfontosabb, hogy a kintlevőségek minél előbb cégen belülre kerüljenek. Ami nincs cégen belül, veszélyben lehet egy ilyen időszakban. Éppen ezért fontos, hogy vevőivel, partereivel folyamatos kapcsolatban legyen. Ha a partnere nem tudja, vagy nem akarja csökkenteni a fizetési határidőt, érdemes a faktoring szolgáltatást, mint alternatívát felhasználni. Gyakran a költségeket tovább lehet terhelni a vevőre és így a hosszú fizetési határidő akár 24 órára rövidül. Hogy mi is pontosan a faktoring és kinek jó, az az alábbi cikkből kiderül.

Érdemes ilyenkor megvizsgálni azokat a kintlevőségeket is, ahol partnerei jelentős késedelemben vannak. Ezekre jelenthet megoldást, ha követeléskezelésre továbbadja. A követeléskezelők hivatalos felszólítóleveleket írnak és átveszik a teljes partnerkommunikációt profi és megbízható módón, úgy, hogy az Ön ügyfélkapcsolata ne sérüljön. Általában sikerdíjért dolgoznak a szolgáltatók, így ez az opció kényelmes és nem jár előzetes költségekkel az Ön számára.

3) Használja ki az állam által kínált mentőöveket és támogatásokat


Az MNB felismerte a fennálló kihívásokat és több intézkedés formájában igyekszik támogatni a vállalkozókat. Például hiteltörlesztési monatóriumot, az az haladékot rendel el a Növekedési Hitelprogram (NHP) keretében nyújtott hitelekre, melyben a kis- és középvállalatok közel 200 milliárd forintnyi finanszírózásban részesülnek. Ez azt jelenti, hogy a programban résztvevő vállalkozások hiteltörlesztési kötelezettsége az év végéig megszűnik. Ha még nincs NHP-s hitele, lehet itt az alkalom, hogy kihasználja ezt a lehetőséget. Kisebb bürokrácia árán meglehetősen jó finanszírozási opciót kínálnak az államilag támogatott hitelek és meglepően szélés körben alkalmasak rá a vállalatok.

4) Váltsa készpénzre, amit szükséges


Jelen helyzetben minden cég számára a legfontosabb, hogy megőrizze likviditását, vagyis fizetőképes tudjon maradni és elkerülje a csődöt. Ha egy vállalkozás már kihasznált minden más lehetőséget és továbbra sem tudja fizetni munkavállalóit és számláit, akkor meg kell vizsgálni más megoldásokat, amikkel pénzhez tud jutni. Végső lehetőségként át kell tekinteni vagyonát, és felmérni, hogy mik azok az eszközök, ingóságok, melyek nem létszükségleti elemei a mindennapi működésnek, és ezért eladhatók. Sajnos a jelenlegi piacon ezeket valószínűleg csak áron alul lehet értékesíteni, úgyhogy ezzel a megoldással csak akkor érdemes élni, ha másképp sehogyan nem tudja biztosítani a működéshez szükséges pénzállományt.


Összefoglalva tehát a kibontakozóban lévő gazdasági visszesés ellenére a vállalkozásoknak megvan a lehetőségük arra, hogy esetlegesen fellépő likviditási gondjaikat orvosolják. Minden cég megrendelője és szállítója érdekelt abban, hogy partnereikkel fennmaradjon a kapcsolat, és továbbra is tudják biztosítani szolgáltatásaikat, termékeiket.

A kiélezett helyzetre való tekintettel ingyenes pénzügyi/likviditási tanácsadást kínálunk az érdeklődőknek. Pénzügyi Igazgatónk, Csák János, CFA, FRM számos külföldi és hazai pénzintézetnél szerzett tapasztalattal, szívesen ad Önnek személyre szabott tanácsot. Tanácsadásra ezen a linken keresztül tud jelentkezni.

A Péntech Solutions online faktoring és követeléskezelő megoldásairól pedig ezen a linken tud informálódni.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.