3 ok, amiért minden vállalkozásnak érdemes megvizsgálnia a vevőit

2020.08.26.

Webináriumunkban bemutattuk, miért fontos a pénzügyi tervezés, és ezen belül hogyan lehet megbizonyosodni, hogy a cég nem válik fizetésképtelenné még válsághelyzetben sem. Ha pedig tudjuk, hogy hogyan kell számolni a partnereinkkel, felmerül a kérdés: melyik partnerrel érdemes számolni.

Rengeteg tényezőn múlik, hogy egy cég válogathat-e, hogy kinek ad el. Ha szűk a piac, akkor nincs választási lehetőség. A cég annak ad el, aki hajlandó megvenni a termékét vagy szolgáltatását. Ha viszont több lehetősége van, akkor fontos, hogy lehetőleg a jobb partnerekkel tudjon a cég kapcsolatot építeni és nekik tudjon értékesíteni.

Ebben a cikkben bemutatjuk a három legfőbb okot, amiért érdemes utánajárni, kivel üzletel a cég.


1. A rossz vevővel drágább együtt dolgozni


Az első és legfontosabb szempont, hogy a rossz vevővel drága a közös munka. A terméket nem drágább előállítani, viszont az a cégvezető, aki a késve fizető vevők után fut, az nem a cég építésével foglalkozik. Még ha a vállalkozásban van is a számlázással és vevő-kapcsolattartással foglalkozó munkatárs, akkor is jobb a cégnek, ha ő nem a késedelmes számlák adminisztrációját intézi, hanem az új ügyfelekkel és megrendelésekkel foglalkozik.

Példa - mennyibe kerül egy késő vevő?


Egy példán keresztül a legkönnyebb szemléltetni, hogy milyen drága a vevők után futni. Tegyük fel, hogy a cégben a vevő-kapcsolattartással foglalkozó kolléga, aki bruttó 350 ezer Ft-ot keres havonta. Ez járulékokkal és adókkal együtt 417 ezer Ft-os, éves szinten pedig nagyjából 5 millió Ft-os költséget jelent a cégnek.

Feltételezzük, hogy a vállalkozásnak van négy problémás vevője, és az ügyintéző egyesével heti fél órát tölt a késő számlákkal kapcsolatos telefonálással és ügyintézéssel. Összesen tehát heti két óra megy el felesleges adminisztrációval, ami az ügyintéző munkaidejének 5%-a.

A kapcsolattartó munkatárs bér- és járulékköltségét alapul véve, a késedelmes vevő évi 5 millió Ft * 5% = 250 ezer Ft-ba kerül a cégnek.

2. A késő vevő miatt a cégnek finanszírozást kell szereznie


A vevők rossz fizetési moráljából következő másik probléma, hogy emiatt a cég több finanszírozásra szorul. Hogyha a vállalat azzal tervez, hogy a vevő havi rendszerességgel, határidőre fizet, ehhez képest  viszont késik, akkor a cégnek a befolyó összeget pótolnia kell.

A fenti problémát a következő példa segít szemléltetni.

Példa - a késő partner miatt finanszírozási költségek merülhetnek föl


Van egy cég, ami havi 10 millió Ft értékben ad el egy vevőnek. A szerződés szerint a partner 30 napon belül kellene rendezze a számlát, viszont ehelyett mindig pontban a 60. napon fizet a vállalkozásnak. A vállalat a befolyó 10 millió Ft-ból fizetné az alkalmazottait és a saját beszállítóit. A késések miatt viszont a kifizetés a tervezetthez képest egy hónappal később érkezik meg, tehát a cég hitelt kell felvegyen, hogy megoldja a késő fizetésből eredő likviditási problémát. 10 millió Ft éves 3%-os költséggel számolva 300 ezer Ft évente. Ha pedig a korábbi példához hasonlóan nem egy, hanem négy késő vevője van a cégnek, az 4 * 10 millió Ft = 40 millió Ft plusz finanszírozást, azaz 4 * 300 ezer Ft = 1,2 millió Ft plusz költséget jelent. Ez, és az adminisztráció költsége (ld. előző példa) éves szinten tehát közel 1,5 millió Ft plusz költséget jelent a cégnek.

3. Ha egy vevő nem fizet, az a céget is a tönk szélére sodorhatja


A harmadik és egyben legsúlyosabb következménye annak, ha a cég nem megfelelően választja meg a partnereit, az a csődkockázat növekedése. Ha pénzügyileg bizonytalan a vállalkozás vevője, az azzal is jár, hogy nem csak a késéstől kell tartani, hanem attól is, hogy a fizetés teljes egészében elmarad.

A vevő fizetésképtelensége, vagy a kifizetés megtagadása több okból is megtörténhet:

  • Lehetséges, hogy a szerződés nem megfelelően fektette le a kifizetéshez szükséges kritériumokat. Éppen ezért különösen fontos, hogy a vállalkozás szem előtt tartsa, hogy mi kell egy jó szerződéshez.
  • Előfordulhat az is, hogy a vevő gyenge pénzügyi helyzete végképp meginog, és a partner fizetésképtelenné válik. Ez pedig azzal jár, hogy a szállítóit nem fizeti ki, a probléma pedig továbbgyűrűzik.
  • A harmadik lehetőség, hogy a megrendelő rosszindulatú, és már a szerződés megkötésekor sem akarta kifizetni a kitárgyalt összeget.

Akármi is az oka, a partner rossz fizetési morálja kihat a vállalkozásra is. Hogyha például egy nagy megrendelő kiesik, az könnyen jelentheti a cég vesztét. A harmadik példa bemutatja, hogy hogyan történhet ez.

Példa - egy nagy partner késése megingathatja a cég pénzügyeit


Tegyük föl, hogy egy 200 millió Ft árbevételű cég legnagyobb vevője felé havi 5 millió Ft értékben ad el, azaz éves szinten 60 millió Ft bevétele jön a partnertől. A vállalatnak éves szinten összesen 190 millió Ft költsége van, tehát első ránézésre nyereséges cég képét mutatja. Hogyha viszont a partner az utolsó 3 megrendelést nem fizeti ki, akkor a vállalat veszteségessé válik. Ez pedig – a cég tartalékaitól függően – a vállalkozás végét jelentheti.

Összefoglalva...


A fentiekben példákon keresztül bemutattuk, hogy miért elengedhetetlen egy cég egészséges működéséhez, hogy megbízható partnerekkel dolgozzon együtt. A jó közös munkához fontos, hogy a szerződéses viszonyok egyértelműek legyenek, viszont ez nem elég. A Péntech éppen ezért összeállított egy ingyenesen használható alkalmazást, ami gyors kockázatelemzést készít vállalkozásokról. Minél jobban érti egy cég partnerei erősségeit és gyengeségeit, annál jobban fel tud készülni az esetleges kockázatokra.


Gyors online cégelemzés cégéről és partnereiről


Egy gazdasági válság alatt még fontosabb, hogy tudjuk, kivel üzletelünk. Oldalunkon gyors elemzést futtathat cégéről valamint meglévő vagy leendő partnereiről, ezáltal csökkentheti a kockázat mértékét valamint előrelátóan tervezhet vállalkozása számára.

Az elemzés ingyenes és egy rövid regisztrációs űrlap kitöltése után elérhető.

A Regisztráció után válassza ki a "Partnerelemzés" opciót a bal oldalsávból. Amennyiben újabb elemzést szeretne futtatni, csak írja át a korábban megadott cégneveket és kattintson ismét az elemzés gombra.

LÁSSUK A PARTNEREIM! ➞

Az elemzések alapjául szolgáló adatokat a Cégjelző biztosította.

Bővebb információ: cegjelzo.com


Az oldalon lévő és az e-mailen megküldött információkat, adatokat és jellemzőket legjobb tudásunk szerint állítottuk össze és jelenítettük meg, de ezek nem minősülnek tanácsadásnak, ezekből következtetést levonni, vagy lépéseket tenni csak saját felelősségre lehet. A Péntech Solutions Kft. minden felelősséget kizárt. Oldalunk használatával ezt elfogadja.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.

3 ok, amiért minden vállalkozásnak érdemes megvizsgálnia a vevőit

2020.08.26.

Webináriumunkban bemutattuk, miért fontos a pénzügyi tervezés, és ezen belül hogyan lehet megbizonyosodni, hogy a cég nem válik fizetésképtelenné még válsághelyzetben sem. Ha pedig tudjuk, hogy hogyan kell számolni a partnereinkkel, felmerül a kérdés: melyik partnerrel érdemes számolni.

Rengeteg tényezőn múlik, hogy egy cég válogathat-e, hogy kinek ad el. Ha szűk a piac, akkor nincs választási lehetőség. A cég annak ad el, aki hajlandó megvenni a termékét vagy szolgáltatását. Ha viszont több lehetősége van, akkor fontos, hogy lehetőleg a jobb partnerekkel tudjon a cég kapcsolatot építeni és nekik tudjon értékesíteni.

Ebben a cikkben bemutatjuk a három legfőbb okot, amiért érdemes utánajárni, kivel üzletel a cég.


1. A rossz vevővel drágább együtt dolgozni


Az első és legfontosabb szempont, hogy a rossz vevővel drága a közös munka. A terméket nem drágább előállítani, viszont az a cégvezető, aki a késve fizető vevők után fut, az nem a cég építésével foglalkozik. Még ha a vállalkozásban van is a számlázással és vevő-kapcsolattartással foglalkozó munkatárs, akkor is jobb a cégnek, ha ő nem a késedelmes számlák adminisztrációját intézi, hanem az új ügyfelekkel és megrendelésekkel foglalkozik.

Példa - mennyibe kerül egy késő vevő?


Egy példán keresztül a legkönnyebb szemléltetni, hogy milyen drága a vevők után futni. Tegyük fel, hogy a cégben a vevő-kapcsolattartással foglalkozó kolléga, aki bruttó 350 ezer Ft-ot keres havonta. Ez járulékokkal és adókkal együtt 417 ezer Ft-os, éves szinten pedig nagyjából 5 millió Ft-os költséget jelent a cégnek.

Feltételezzük, hogy a vállalkozásnak van négy problémás vevője, és az ügyintéző egyesével heti fél órát tölt a késő számlákkal kapcsolatos telefonálással és ügyintézéssel. Összesen tehát heti két óra megy el felesleges adminisztrációval, ami az ügyintéző munkaidejének 5%-a.

A kapcsolattartó munkatárs bér- és járulékköltségét alapul véve, a késedelmes vevő évi 5 millió Ft * 5% = 250 ezer Ft-ba kerül a cégnek.

2. A késő vevő miatt a cégnek finanszírozást kell szereznie


A vevők rossz fizetési moráljából következő másik probléma, hogy emiatt a cég több finanszírozásra szorul. Hogyha a vállalat azzal tervez, hogy a vevő havi rendszerességgel, határidőre fizet, ehhez képest  viszont késik, akkor a cégnek a befolyó összeget pótolnia kell.

A fenti problémát a következő példa segít szemléltetni.

Példa - a késő partner miatt finanszírozási költségek merülhetnek föl


Van egy cég, ami havi 10 millió Ft értékben ad el egy vevőnek. A szerződés szerint a partner 30 napon belül kellene rendezze a számlát, viszont ehelyett mindig pontban a 60. napon fizet a vállalkozásnak. A vállalat a befolyó 10 millió Ft-ból fizetné az alkalmazottait és a saját beszállítóit. A késések miatt viszont a kifizetés a tervezetthez képest egy hónappal később érkezik meg, tehát a cég hitelt kell felvegyen, hogy megoldja a késő fizetésből eredő likviditási problémát. 10 millió Ft éves 3%-os költséggel számolva 300 ezer Ft évente. Ha pedig a korábbi példához hasonlóan nem egy, hanem négy késő vevője van a cégnek, az 4 * 10 millió Ft = 40 millió Ft plusz finanszírozást, azaz 4 * 300 ezer Ft = 1,2 millió Ft plusz költséget jelent. Ez, és az adminisztráció költsége (ld. előző példa) éves szinten tehát közel 1,5 millió Ft plusz költséget jelent a cégnek.

3. Ha egy vevő nem fizet, az a céget is a tönk szélére sodorhatja


A harmadik és egyben legsúlyosabb következménye annak, ha a cég nem megfelelően választja meg a partnereit, az a csődkockázat növekedése. Ha pénzügyileg bizonytalan a vállalkozás vevője, az azzal is jár, hogy nem csak a késéstől kell tartani, hanem attól is, hogy a fizetés teljes egészében elmarad.

A vevő fizetésképtelensége, vagy a kifizetés megtagadása több okból is megtörténhet:

  • Lehetséges, hogy a szerződés nem megfelelően fektette le a kifizetéshez szükséges kritériumokat. Éppen ezért különösen fontos, hogy a vállalkozás szem előtt tartsa, hogy mi kell egy jó szerződéshez.
  • Előfordulhat az is, hogy a vevő gyenge pénzügyi helyzete végképp meginog, és a partner fizetésképtelenné válik. Ez pedig azzal jár, hogy a szállítóit nem fizeti ki, a probléma pedig továbbgyűrűzik.
  • A harmadik lehetőség, hogy a megrendelő rosszindulatú, és már a szerződés megkötésekor sem akarta kifizetni a kitárgyalt összeget.

Akármi is az oka, a partner rossz fizetési morálja kihat a vállalkozásra is. Hogyha például egy nagy megrendelő kiesik, az könnyen jelentheti a cég vesztét. A harmadik példa bemutatja, hogy hogyan történhet ez.

Példa - egy nagy partner késése megingathatja a cég pénzügyeit


Tegyük föl, hogy egy 200 millió Ft árbevételű cég legnagyobb vevője felé havi 5 millió Ft értékben ad el, azaz éves szinten 60 millió Ft bevétele jön a partnertől. A vállalatnak éves szinten összesen 190 millió Ft költsége van, tehát első ránézésre nyereséges cég képét mutatja. Hogyha viszont a partner az utolsó 3 megrendelést nem fizeti ki, akkor a vállalat veszteségessé válik. Ez pedig – a cég tartalékaitól függően – a vállalkozás végét jelentheti.

Összefoglalva...


A fentiekben példákon keresztül bemutattuk, hogy miért elengedhetetlen egy cég egészséges működéséhez, hogy megbízható partnerekkel dolgozzon együtt. A jó közös munkához fontos, hogy a szerződéses viszonyok egyértelműek legyenek, viszont ez nem elég. A Péntech éppen ezért összeállított egy ingyenesen használható alkalmazást, ami gyors kockázatelemzést készít vállalkozásokról. Minél jobban érti egy cég partnerei erősségeit és gyengeségeit, annál jobban fel tud készülni az esetleges kockázatokra.


Gyors online cégelemzés cégéről és partnereiről


Egy gazdasági válság alatt még fontosabb, hogy tudjuk, kivel üzletelünk. Oldalunkon gyors elemzést futtathat cégéről valamint meglévő vagy leendő partnereiről, ezáltal csökkentheti a kockázat mértékét valamint előrelátóan tervezhet vállalkozása számára.

Az elemzés ingyenes és egy rövid regisztrációs űrlap kitöltése után elérhető.

A Regisztráció után válassza ki a "Partnerelemzés" opciót a bal oldalsávból. Amennyiben újabb elemzést szeretne futtatni, csak írja át a korábban megadott cégneveket és kattintson ismét az elemzés gombra.

LÁSSUK A PARTNEREIM! ➞

Az elemzések alapjául szolgáló adatokat a Cégjelző biztosította.

Bővebb információ: cegjelzo.com


Az oldalon lévő és az e-mailen megküldött információkat, adatokat és jellemzőket legjobb tudásunk szerint állítottuk össze és jelenítettük meg, de ezek nem minősülnek tanácsadásnak, ezekből következtetést levonni, vagy lépéseket tenni csak saját felelősségre lehet. A Péntech Solutions Kft. minden felelősséget kizárt. Oldalunk használatával ezt elfogadja.

Ha nem akar lemaradni a legújabb hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Pén

® 2020 Péntech Solutions Kft.

+36 21 201 00 70

[email protected]

Munkatársaink hétköznap 9:00 és 18:00 óra között állnak rendelkezésére.