Faktorálnál? Így kommunikáld partnereid felé!

Péntech

Szívesen faktorálnád a vevőszámláidat, de nem tudod, hogyan fogadná döntésedet a partnered? Elmondjuk, mit és hogyan kommunikálj!

Ha Te is azon nagyvállalatok beszállítói közé tartozol, akik a leszállított áruért jellemzően 30-60 nap múlva kapják meg a pénzüket, minden bizonnyal elgondolkodtál már a faktorálás lehetőségén. Ezzel a megoldással ugyanis pénzed csaknem egészéhez szinte azonnal hozzájuthatsz – gyorsan és rejtett költségek nélkül. Számláid rendezése, céged fejlesztése, új megrendelések elvállalása így a jövőben nem jelentene gondot. Hogy mi tart mégis vissza?

Ha jól tippelünk, az ok egész egyszerűen az, hogy nem tudod, hogyan kommunikáld a faktorálás tényét partnereidnek. Hisz mi történik, ha félreértik a helyzetet? Esetleg azt hiszik, hogy pénzügyileg instabil helyzetbe kerültél? Vagy netán plusz költségeket akarsz rájuk terhelni?

Van egy jó hírünk: a helyes megközelítéssel nem kell lemondanod céged fejlesztéséről. Alább megosztjuk Veled mit, mikor és hogyan érdemes kommunikálnod a sikeres faktorálás, valamint a kölcsönös elégedettségen alapuló, jó partneri kapcsolat fenntartása érdekében.

Faktorálás mint finanszírozási alternatíva

Még nem hallottál a faktorálásról és annak előnyeiről? Akkor pár mondatban gyorsan összefoglaljuk Neked, mielőtt belevágnánk a helyes kommunikációs technikák bemutatásába. (Ha már profi vagy a témában, nyugodtan görgess lejjebb.)

A faktoring egyszerűen megfogalmazva a követeléseid adásvételét jelenti és a  hosszú fizetési idők csökkentésére szolgál. Célja, hogy beszállítóként minél hamarabb hozzájuthass a pénzedhez.

Vegyünk például egy dinnyetermelőt, aki egy nagy áruházláncnak szállít be. Vevője hosszú – 60 napos – fizetési határidőt alkudott ki. Ez a termelőt érzékenyen érinti, mert a további folyamatos működéséhez, valamint új megrendelők megszerzéséhez azonnali tőkére lenne szüksége. Itt jön képbe a faktoring.

A dinnyetermelő eladja vevőszámláit egy faktorháznak, aki gyorsan kifizeti neki a számlák ellenértékének csaknem egészét. Majd az áruházlánc 60 nap múlva megfizeti az összeget a faktorháznak.

Beszállítóként miért előnyös számodra a faktoring?

  • Bevételeid előre, napra pontosan tervezhetőek lesznek. Végre azzal foglalkozhatsz, ami igazán fontos: céged vezetésével, fejlesztésével, stabil növekedésével.
  • Könnyebben és gyorsabban pénzhez juthatsz, mintha banki hitelhez folyamodnál: digitális faktoring esetén az előminősítési folyamat villámgyorsan zajlik – papírmunka nélkül, teljesen online. Ráadásul kifejezetten előnyös finanszírozási formának számít kisebb és fiatalabb cégek esetében is, hiszen itt nem őket, hanem vevőik hitelképességét vizsgálják súlyozottan.
  • Csökken a vevői nemfizetésből eredő kockázatod: kutatások is bizonyítják, hogy faktorcég bevonása esetén az ügyfelek fizetési morálja jelentősen javul.
  • Kiszámítható, alacsony költségekkel számolhatsz: digitális faktoring esetében transzparens, könnyen érthető tájékoztatást kapsz költségeidről.

Általában mely cégek és miért ódzkodnak a folyamattól?

Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb (jellemzően több mint 10 milliárd Ft éves bevétellel rendelkező) cégek jól ismerik a folyamatot, hiszen általában több partnerük is faktorál. Ilyen ügyfelek/vevők esetében tehát nem kell tartanod az elutasítástól, negatív hozzáállástól.

1-3 Mrd Ft, vagy ennél alacsonyabb éves árbevétellel rendelkező cégek esetében már árnyaltabb a helyzet. Néhányan közülük ugyanis még nem találkoztak ezzel a finanszírozási formával és nem értik a döntésed mögött meghúzódó okokat. A legtöbben ilyenkor behajtócégnek képzelik a faktorcéget vagy azt hiszik, hogy beszállítóként instabil pénzügyi helyzetbe kerültél. Gyakori tévhit körükben az is, hogy a faktorálás többletköltséget jelent számukra. 

A legrosszabb szcenárió pedig, amikor vevőd azért viszonyul negatívan a faktoráláshoz, mert úgysem szándékozik pontosan fizetni. Ezt azonban egy – jelentős tőkével, pénzügyi és jogi tudással felvértezett – faktorházzal szemben már nehezebben tudná kivitelezni.

Hol vonódik be partnered a folyamatba?

Mielőtt bemutatnánk azokat a módszereket, melyekkel a fenti eseteket hatékonyan kezelheted, fontos, hogy megértsd, partnered mikor és hogyan kapcsolódik be a folyamatba. Mivel a digitális faktoring – melyet Magyarországon egyedül a Péntech oldala kínál – sokkal egyszerűbb a hagyományos faktoringnál, nézzük ennek lépéseit:

0. Egyáltalán nem kötelező és nem is a faktoring része, de 0. lépésként erősen ajánljuk: mielőtt vevőszámláid faktorálása mellett döntenél, érdemes ezen az oldalon egy gyors – és teljesen ingyenes – elemzést futtatni az adott partneredről. Ezáltal csökkentheted vállalkozásod kockázatait és gyorsan eldöntheted, érdemes-e egyáltalán az adott üzletet megkötni.

  1. Digitális faktoring esetén nem kell sehol sem személyesen megjelenned, első lépésként csupán regisztrálnod kell a Péntech oldalán: ez mindössze pár percet vesz igénybe és teljesen díjmentes. Ezután rögtön fel is töltheted céged dokumentumait, valamint a faktorálandó számlá(i)dat.
  1. A megadott adatok alapján cégedre szabott ajánlatot és finanszírozási keretet kapsz a faktorcégtől.
  1. Amennyiben elfogadod az ajánlatot, szerződéskötésre kerül sor. Ez a lépés is – az összes többivel együtt – teljesen online zajlik.
  1. Következő lépésként a faktorcég számlánként felkeresi vevő(i)det (ezt a lépést igény szerint Te is átvállalhatod) és informálja őket a faktorálás tényéről. Vevőid beleegyezésüket adják, majd aláírják az értesítőt, miszerint innentől kezdve nem a Te céged, hanem a faktorcég számára kötelesek megfizetni a számlák ellenértékét. Egyéb tennivalójuk azonban ezzel kapcsolatban nincs!
  1. Ezután meg is történik a kifizetés céged bankszámlájára. A faktorcég jellemzően a bruttó számlaérték 80-90%-át utalja el számodra.
  1. A számla fizetési határidejének lejártakor a vevőd elutalja a teljes összeget a faktorcégnek, aki elszámol feléd a számlaérték maradék 10-20%-ával (mínusz a számlafinanszírozás költsége, mely 30 napos számla esetén jellemzően a bruttó számlaérték 0,8 – 1,5%-a között mozog).
  1. Újabb számlák faktorálása esetén a faktorcég minden esetben e-mailben értesíti az adott partnereidet a faktorálás tényéről. Vevőidnek ezzel kapcsolatban azonban továbbra sincs semmilyen teendőjük.

Mit, mikor és hogyan kommunikálj?

1.    Beszélj időben a partnereddel

Az első és legfontosabb, hogy még a faktorcéggel való szerződéskötés előtt beszélj a partnereddel! Így nem éri őt meglepetés, amikor a faktorcég később felkeresi, valamint már előre meg tudod válaszolni a felmerülő kérdéseit.

2.    Foglald össze röviden a faktorálás lényegét

Célratörően foglald össze partnered számára, mit is jelent a faktorálás. Például:

“Mivel hosszú fizetési határidőben állapodtunk meg, úgy döntöttem, hogy a bevételemet megelőlegeztetem egy faktorcéggel. A faktoring Magyarországon és világszerte is rendkívül elterjedt és kedvelt finanszírozási alternatíva. Annyit jelent, hogy a számodra kiállított számlákat (vagy számlák egy részét) eladom egy faktorcégnek, aki szinte azonnal kifizeti nekem a számlák ellenértékének csaknem egészét. Így előbb bevételhez juthatok anélkül, hogy a megbeszélt fizetési határidőn változtatni kellene. Ez természetesen számodra semmilyen teendővel vagy költséggel nem jár!”

3.    Mondd el, miért faktorálsz

Kulcsfontosságú, hogy már az elején tisztázd, miért veszed igénybe ezt a szolgáltatást. Például:

“Azért veszem igénybe ezt a közkedvelt szolgáltatást, mert:

  • szeretnék többet termelni, cégemet fejleszteni, növekedni;
  • szeretném, ha a bevételeim előre, napra pontosan tervezhetőek lennének, hogy mindig pontosan rendezni tudjam a számláimat;
  • erőforrást szeretnék felszabadítani cégen belül: mivel a faktoringcég helyettem is kezeli a követeléseimet, rengeteg idő és energia marad a fontosabb feladatok (pl. marketing, ügyfélszolgálati teendők, kutatás-fejlesztés stb.) ellátására.”

4.    Emeld ki, hogy a pénzügyi helyzeted továbbra is stabil!

Fontos, hogy partnered megértse: nem “menteni” akarod a pénzügyi helyzetedet – erre nincs is szükséged. Sokkal inkább bővíteni szeretnéd a lehetőségeidet. A vállalkozásod jelenleg is stabil lábakon áll pénzügyileg, de a fejlesztésekhez, növekedéshez stabil cash flow-ra van szükséged.

Mindenképpen emeld ki, hogy nem hitelről és nem is pénzbehajtásról van szó! Neked semmilyen adósságod nem keletkezik és partnerednél sem fog senki sem behajtóként kopogni az ajtón. A faktoring csak annyit jelent, hogy megelőlegezteted bevételed egy faktorcéggel, ezzel lehetővé téve partnerednek a hosszú határidőre való fizetést.

5.    Hangsúlyozd: az elsőrangú szolgáltatásokat, termékeket továbbra is biztosítod

Miután eloszlattad a faktoringgal kapcsolatos leggyakoribb tévhiteket, fontos, hogy kiemeld: pontosan ugyanazt a magas minőséget nyújtod továbbra is, mint amiben megállapodtatok, és amit már megszokhattak Tőled.

Sőt, az előre tervezhető bevételeidnek hála még inkább azon tudsz majd dolgozni, hogy még magasabb szintre emeld szolgáltatásaid színvonalát. Továbbra is Te leszel a kapcsolattartójuk, Veled beszélhetnek meg mindent a szolgáltatásokkal/termékekkel kapcsolatban, tehát ezen a téren sem lesz változás!

6.    Mondd el, mi az, ami változik

Végül utolsó pontként fejtsd ki partnerednek röviden és világosan, hogy mi az, ami változik innentől kezdve. Például:

“Csupán egyetlen apró dolog fog változni a faktorálás következtében: a kifizetést ezentúl a faktorcég által megjelölt bankszámlára kell majd teljesítenetek. Ezenkívül azonban semmilyen egyéb tennivalótok nem lesz! Amennyiben esetleg számlázással, fizetéssel kapcsolatos kérdésetek lenne, a faktorcég fog tudni segíteni nektek, bátran keressétek őket! Én pedig minden más kérdésben örömmel állok rendelkezésetekre, ahogy eddig is!”

Említsd meg továbbá, hogy a faktorcég hamarosan egy értesítőt fog számukra küldeni, melyben a hozzájárulásukat kéri a faktorálással kapcsolatban.

Összefoglalás

Ugyan a faktoring világszerte és Magyarországon is jól ismert és közkedvelt finanszírozási alternatívának számít, a témában kevésbé edukált partnerek először idegenkedhetnek a folyamattól.

A fenti technikák alkalmazásával azonban még a legbizonytalanabb ügyfeleidet is sikeresen meggyőzheted arról, hogy win-win szituációról van szó: a faktoringnak hála kapcsolatotok tovább erősödhet és még színvonalasabb szolgáltatásokat biztosíthatsz számukra a jövőben.

Mi a különbség a hitel és a faktoring között? Milyen esetben melyiket érdemes választanod vállalkozásod számára? Tudd meg cikkünkből!

Szívesen faktorálnád a vevőszámláidat, de nem tudod, hogyan fogadná ezt a partnered? Tudd meg cikkünkből, hogy mit és hogyan kommunikálj!

Töltsd ki a gazdaság újraindításával kapcsolatos cégvezetőknek készült kérdőívünket, melynek eredményeiről majd beszámolunk!

Iratkozz fel hírlevelünkre

Iratkozz fel, hogy mindig értesítést kapj amikor új blogposzttal jelentkezünk!